Foto: Benjamin Laustrup
KOPENHAGEN – Met Denemarken als focusland voor Eurosonic dat half januari op stapel staat in Groningen blijkt hoe gevarieërd de muziek is uit dit Scandinavische land. Hotspot is uiteraard Kopenhagen en hier treffen we Sarah Mariegaard. Sarah Mariegaard is de vrouw achter de Deense inzending Soleima. Het introductie filmpje met video bij Eurosonic laat vrolijke electronische klanken horen met daar overheen zwoele en speelse zang. Een combinatie tussen pop en garage aldus de site, maar in dit nummer is het vooral de pop die de overhand heeft. Prettige muziek, met een rauw randje. Daar beginnen we mee als we aan tafel zitten om wat meer te weten te komen van Soleima.
“Ik maakte onderdeel uit van de Deense hiphop scene”, vertelt de Deense die als enige vrouw in het hiphopcollectief Flødeklinikken zat. ‘Vele jaren heb ik roots inspired hiphop gemaakt. Dat heb ik op een gegeven moment achter me gelaten en ik ben gaan reizen voor een aantal jaar. Na die periode kwam ik twee producers tegen, Vera en Vasco. Met hen ben ik aan de slag gegaan en we hebben samen een soort van sound geschapen. Ik heb het garagepop genoemd, Een term die volgens mij de lading goed dekt. “
Onder de grijze Kopenhaagse hemel kijken we dan nog verder terug. “Ik ging naar een hele kleine school vroeger. Zo’n 50 leerlingen, niet meer. Muziek maakte een belangrijk onderdeel uit van het lesprogramma. Mijn moeder speelde ook een belangrijke rol. Ze deed er alles voor om mij in contact te brengen met allerlei verschillende muzikale stromingen zoals soul en R & B, maar ook andere muziek. Een voorbeeld hiervan is dat we elk jaar naar een Oost-Afrikaans Dans kamp gingen. Daar leerde ik te houden van de Bungle dans en de muziek die daar bij hoort. Daarom besloot ik om twee jaar in Tanzania te gaan wonen na mijn voortgezette opleiding. Ja, je kunt wel stellen dat mijn moeder een hele grote rol heeft gehad in mijn muzkale ontwikkeling. Ze is ook geweldig”, straalt Sarah Mariegaard bij de gedachte. Haar artiestenaam is een verwijzing naar haar ouders, Soleima is hoe Deense ouders hun ondeugende dochters liefdevol betittelen. Er zit pit in deze dame dus.
Mariegaard gaat er dan verder op in hoe deze invloeden haar hedendaagse muziek vormen. “Het opgroeien met deze Oostafrikaanse muziek en dans en het daarbij horende en erg kenmerkende ‘bunungule’ zingen heeft me in veel opzichten gemaakt wie ik nu ben. In de muziek kun je dat goed terugluisteren in de structuur van de melodieën. Ik schrijf mijn liedjes op veel verschillende manieren. Soms ga ik er alleen voor zitten achter mijn piano, soms ontstaan er liedjes tijdens sessies met anderen en soms krijg ik wat beats te horen via internet en is dat de aanzet tot een liedje. Voor mij is al die verschillende aanpakken, die diversiteit, heel belangrijk. Het afgelopen jaar was een centraal thema in mijn liedjes die ik schreef namelijk ontsnappen uit de werkelijkheid. Er zijn veel fucked up dingen gebeurd in mijn leven de laatste tijd en dat heeft zijn weerslag op mijn muziek.”
Dat Kopenhagen en Denemarken centraal staat op de komende editie van Eurosonic is terecht volgens Soleima. Kopenhagen is on fire op dit moment”, duidt de zangeres aan met een groots armgebaar. “Er zijn zoveel artiesten die geweldige dingen doen. Prachtige muziek komt er uit deze stad. Ik denk dat we elkaar allemaal inspireren. Dat is een gezonde broedplaats voor een artiest.” Met haar mini album ‘Cracks’ en daarop haar aantrekkelijke garage pop en verleidelijke vokalen gecombineerd met een uitstekende productie trok ze de aandacht en zette de eerste schreden richting Eurosonic. Dat staat nu eerst centraal en daarna is het nadenken over nieuw plaatmateriaal. “Optreden voor een publiek is super belangrijk voor mij en ik doe er altijd alles voor om het publiek het beste te geven wat ik in me heb en een heel intense ervaring. Eurosonic wordt liiiiiiittttt! Come and join”, lacht Sarah Mariegaard. Ze gaat van Eurosonic een Soleima feestje maken en zich zo goed mogelijk presenteren.