Loading...
Recensies 2016

Shotgun Shacks krijgen alle tijd zich te bewijzen

LEEUWARDEN – Ze stonden als voorprogramma op de poster bij Bex Marshall in het het Schaaf City Theater in Leeuwarden, maar de Ljouwerter bluesmannen van Shotgun Shacks kregen alle tijd om zich te bewijzen aan het publiek. Bijna anderhalf uur was de band toegewezen en die werd volop gebruikt om het publiek te trakteren op een volle dosis blues. Bezwaar bij de band is dat ze toch voornamelijk andermanswerk spelen. Daar zouden Richard van Nood, Lars Koppershoek en Jolling Loddema toch eens mee aan de slag moeten. Friese blues. Na een sterk instrumentaal intro, was ‘Mary had a Little Lamb’ van Stevie Ray Vaughn het eerste nummer op de agenda. Direct valt op dat Shotgun Shacks elk nummer een eigen sausje mee geeft en zich zo verheft van de doorsnee cover band. Het is de eerste keer dat de formatie als trio speelt, maar dat geeft geen probleem. Koppershoek op drums en Loddema op basgitaar leggen het fundament waaraan Van Nood als zanger en gitarist de franje hangt. Door te kiezen voor andermanswerk heb je de mogelijkheid om liedjes te kiezen die goed bij de mogelijkheden van de band passen. In bijvoorbeeld ‘Born under a Bad Sign’pakte dat in de zang uitstekend uit. Een nummer dat naar de degelijke stem van Van Nood geschreven was. Een nummer later in ‘Red House’ was dat tegen overgesteld. Gelukkig pakte dat in de meeste nummers goed uit. Een vaak gecoverd nummer als ‘Pretty Woman’ kreeg een fijne uitvoering, een ander overbekend nummer als ‘Johnny Be Goode’ was een feest van herkenning voor het publiek, maar was ook het nummer waarin de band het minst het avontuur zocht en dicht tegen het oorspronkelijke Chuck Berry nummer aankroop. Hoogtepunt was ‘Mojo Working’ vooral door de spontane publieksinbreng. Massaal zong het publiek onverwacht de tweede stem mee. Andere hoogtepunten waren het rustigere ‘Cold, Cold Feet’, waarin Van Nood op gitaar zijn kunnen toonde en vooral ‘Texas Flood’. Shotgun Shack gooide er met ‘This House Is Rockin’ wederom van Stevie Ray Vaughn nog een onvervalste rock & roll hit uit als afsluiting. Tegen die tijd stond Schaaf allang op de dansvloer. Prima werk van de Friezen, nu nog bewijzen dat ze niet alleen met andermanswerk aan de slag kunnen, maar ook eigen materiaal kunnen ontwikkelen.