GRONINGEN – Een jaar geleden stond Sarita Lorena ook tijdens Eurosonic in Groningen voor een urban dag bij Eurosonic Open Air. Met een wervelende show liet de door een duet naar Ronnie Flex naar roem geschoten Nederlandse met Braziliaanse roots met haar lekkere dansbare mix van bachata, latin trap en dembow de Grote Markt swingen. Danseressen en een DJ ondersteunden Sarita Lorena in haar Nederlandse of Portugese nummers. Het was een prachtig succes voor de zangeres, des te verrassender en dapper is de digitale showcase die de artieste nu afleverde. Het was destijds vlot en zwoel op een januari middag, maar nu zat er een gedreven zangeres zonder poespas. Met alleen een gitaar als begeleiding bracht ze intense uitvoeringen van haar nummers met veel integriteit gebracht en met een onontkoombare urgentie. Haar stem die vorig jaar al opviel krijgt met de rust van een akoestische set nog een facet extra. Ondanks dat ze zat op een kruk, wat zowel qua zang als beweging toch niet ideaal is, koos ze ervoor de emotie in haar zang voorrang te geven. Dat pakte prachtig uit. ‘Danca da Solidao’ begon overweldigend mooi. Een beetje bossanova, beetje folk, beetje pop. Haar stem kwam oprecht en prachtig door en wist je te raken. Ze begon met het hoogtepunt van haar set. Doe maar een album vol van dergelijke mooie liedjes met deze vibe en een spaarzame, maar fijne begeleiding. Een heerlijke opening van haar showcase, dit korte maar indrukwekkende nummer. ‘Denk Maar Niet’ stond daarna op de setlist. Vorig jaar was dit in Groningen één van de hoogtepunten en ook toen al was het een zeer intens nummer, waarin vooral haar stem prachtig uitkwam, maar een jaar geleden was het nog opgetuigd met een aantal elektronische hulpmiddelen, zoals stemvervorming. Dat was nu achterwege gelaten. Het werd nu een heel eerlijk oprecht liedje over het einde van een liefde en de hoofdpersoon die begrip vraagt dat dit onontkoombaar is en de wegen hier scheiden en rust verlang. Een sterke mar gevoelige dame die dit zingt. Jammer genoeg heel erg kort. ‘Oceaan’, een cover van het nummer van Racoon, bracht de zangeres in 2020 volop in de belangstelling. Een opmerkelijke keuze, hoewel vanzelfsprekender dan het lijkt. De eerste negen jaar van haar leven bracht Sarita Lorena door in Brazilië, maar vervolgens verhuisde ze naar Waterlandskerkje in Zee land en werd Racoon een provinciegenoot van de inmiddels in Rotterdam woonachtige zangeres. Een mooie versie in het Portugees die weinig in zeggingskracht onderdoet voor het origineel. ‘So Pra Min’ volgde. Een nummer met een mooie ontwikkeling en heel gevoelig gebracht. De showcase werd afgesloten met ‘Sem Tu’ in het Portugees en Nederlands. Het meest uptempo nummer van de show. Sarita Lorena lijkt zich te ontworstelen aan de wereld waaruit ze stamt en haar eigen richting te vinden. Hier zien we een prachtige zangeres ontstaan met zelfs Fado potentie. Ze zal aan de slag moeten gaan met haar materiaal, want vijf liedjes in net twaalf minuten, daar mag wat meer rek in zitten. Maar de potentie kun je er afscheppen. Hopen dat de volgende stappen met wijsheid worde gezet. Dit vat is nauwelijks aangebroken, hier gaat nog heel wat moois uit getapt worden.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden