Samm Bones gaat van cabaretesk naar heavy metal

GRONINGEN – Beginnen achter de vleugel en headbangend eindigen. Samm Bones gaf een zeer intrigerend concert dat af en toe alle kanten opvloog, maar steeds erg mooi en vooral bijzonder oprecht was. De Amerikaanse heeft een ruig leven achter de rug en brengt dat tot uitdrukking in haar liedjes, maar ook in haar boek dat ze schreef over de tijd dat ze als hobo door Amerika trok. De muziek heeft Bones richting gegeven en na deze toer wil ze zich eerst settelen in New Orleans en een album gaan opnemen. Met haar enorme bos krullen nam ze eerst plaats achter de concertzaalvleugel van Theater De Kapel in Groningen. Een prachtige uitvoering van ‘Chasing the Eastern Storm’ volgde, rauw maar erg cabaretesk en zeer oprecht. De enige kritiek die je zou kunnen hebben was dat ze deze piano niet vaker gebruikte. Voor ‘Salted Earth’ pakte ze niet alleen de banjo ter hand, maar nodigde ook Dave Bacallao op het podium met zijn akoestische basgitaar. Bacallao, oftewel Dave Boss, stond met zijn donkere haren achter op het podium rustig en prima zijn werk te doen en bood zo het fundament waarop Bones met gitaar en banjo kon bouwen.’Salted Earth’ was wat pittiger en vlotter, maar had naast een groter Americana gehalte toch ook nog steeds dat theatrale dat af en toe bleef opduiken en ook past bij Samm Bones. Haar zang is fraai, diep en rauw. Een rust momentje was er dan weer met ‘Traveling Edge’ en erg mooi was ‘Cresent City’ een mardi gras nummer. De toer dient niet alleen om de muziek van Bones onder de aandacht te brengen, maar ook haar boek. Twee keer las ze een passage voor uit ‘Heavy Metal Meditation’. Dat was prima, maar krijgt nog meer impact als ze iets rustiger leest. Het hoorde als een ‘must read’ zoals ze dat in Amerika dan uitdrukken. In het boek vertelt ze onder andere over haar periode in Alaska. Over die periode schreef ze ook ‘Tall Glass of Whiskey’ een ode aan de zelfstandige en stoere vrouwen van deze staat. Bones introduceerde haar liedjes met prima verhalen, af en toe wat hak op de tak, maar dat past bij haar. Bones toonde zich daarnaast een prachtige banjo speelster. Bracht een zeer overtuigende cover van het Townes van Sant nummer ‘Waiting Around To Die’ en nam vooral iedereen in met haar oprechtheid. Het waren verhalen uit hjaar leven, bijvoorbeeld ‘Sigarettes and Whisky and Wild Women’ dat haar moeder altijd voor haar zong als slaapliedje en nu in haar set terug komt. Ze sloot haar concert af met het nummer ‘Heavy Metal Meditation’. Een nummer met inderdaad een heavy metal aanpak. De zaal smeekte om meer en als toegift kreeg het de hele mooie murderballad ‘Brain Stains’. Heerlijke outlaw country met invloeden van rock en punk. Een artieste die erg boeiend is. Een Diamond in the Rough en soms moet je dat ook gewoon zo laten of op natuurlijke wijze de pracht die er in zit zich laten ontwikkelen.