Loading...
Recensies 2022

Rondé maakt tijd voor de kinderen

SCHIPBORG – Er is altijd een onvoorspelbaar aspect bij live optreden en helemaal op een festival. Op het Festival der Aa in Schipborg was het de rol van de kinderen bij het optreden van Rondé. Eén van de jonge fans stak zijn vuist omhoog voor een boks en zangeres Rikki Borgelt beantwoordde dit met een boks, met als prachtig gevolg dat tientallen kinderen na ieder nummer hun vuistjes naar de zangeres en haar bandleden opstaken. Innemend was de manier waarop de band hiermee omging. Na ieder nummer lassen we een halve minuut boks tijd in, kondigde Borgelt aan en tijdens de hele show werd aan de kinderen een prachtige ervaring mee gegeven, met van trots glimmende ouders die even verder stonden te glunderen en kinderpetten die nu en dan op het hoofd van muzikanten verschenen. Zo maak je de jeugd wakker voor live muziek, zo toon je dat een interactief evenement veel leuker en veel meer beloning in zich heeft dan TV of Tiktok, hoewel daar vast veel van de talrijke filmpjes zijn terecht gekomen. Rondé lijkt al jaren bij de Nederlandse muziekscene te horen, maar ontstond in 2014. Het tempo zat er echter goed in, want na een succesvolle tour met de Herman Brood Academy en een even lucratieve Popronde was de band direct overal op de radio te horen en kreeg het een definitieve ridderslag met een optreden op Eurosonic / Noorderslag. Twee albums volgden met ‘Rondé’ in 2017 en ‘Flourish’ twee jaar later en een reeks aan fijne optredens op prima podia en prestigieuze festivals, in een paar jaar zijn heel wat bucketlist items doorgestreept bij Borgelt en haar bandleden gitarist Armel Paap, drummer Sharon Zarr en bassist Cas Oomen. Terwijl de band in Schipborg de bühne besteeg, klonk de stem van de zangeres al die a capella ‘Naturally’ inzette en daarna kondigde zich met een stevig pomp intro ‘Do You Feel’ aan, maar wie klaar stond om even lekker te gaan rocken had het mis, want na dit robuuste intro werd het nummer juist aanvankelijk een stuk ingetogener, om daarna die stevigheid er toch weer in te pompen. Na ‘Calling’ was ‘Why Do You Care’ het eerste echte hoogtepunt na al die prima nummers. Een vlot nummer, waarin juist de zang van Rikki Borgelt erg goed tot zijn recht kwam. Inmiddels waren alle kinderen verschenen voor het podium en in een prachtige hoop bedelden ze om aandacht, wilden selfies of gewoon een high five of boks. Opmerkelijk, want de muziek van Rondé is ver verwijderd van K3. Lekkere swingende indie pop, soms juist aan de rockende kant van het spectrum, waarmee maar weer bewezen is dat volwassen muziek geen enkele belemmering is voor jong en oud om te appreciëren. Naast een kudde boksen, nam Borgelt tijd voor een flinke slok water om ‘Under Water’ in te zetten. Een prettig geschreven song, die imponeerde, juist door de tempowisselingen en het uitstekende werk van de band, die met zichtbaar plezier meegingen in het geheel. Het was een swingend en bewegelijk geheel op het podium. Naast de aandacht voor de jongste fans, had Borgelt ook tijd en ruimte voor nu en dan een prima introductie. Zo was ‘Work of Art’ een nieuw nummer, een recente toevoeging aan de setlist en deze vlotte en mooie song zou wel eens een vaste plek daarop kunnen krijgen. ‘Love Myself’ had een serieuze toon. Een erg persoonlijk nummer, wat nog intiemer werd, want de zangeres bekende dat Corona voor haar een beklemmende periode was geweest, waarin ze niet gelukkig was. Toch een positief nummer, want dit gevoel was aanleiding om met haar zelf aan de slag te gaan en inmiddels was ze weer hele maal happy met de inhoud van haar velletje. Lekker uptempo, via onder meer de cover ‘Freed From Desire’ van Gala Rizzatto en het prachtig rockende ‘No Worries’ was er een climax in ‘Headlights’. In een mooi stukje nazorg zorgde Rondé dat haar publiek niet in opgewonden staat het festival terrein werd opgestuurd, maar met ‘Hard to Say Goodbye’ werd rustig het publiek uitgeleide gedaan en gevraagd om nog één keer mee te zingen. Een prachtig concert, voor oud en dit geval, vooral ook jong. Het was genieten met Rondé die jeugdige fans aan zich wist te binden en wie de jeugd heeft, die heeft de toekomst.