ASSEN – Overal waar je tijdens de Popronde in Assen binnenkeek zag je een geïnteresseerde Rommy Gabay met haar band die van het feit dat de thuisbasis vlakbij was profiteerde door alles in zich op te nemen, collega’s te steunen en vooral ook veel te leren. Dat was ook mede mogelijk omdat haar eigen show al vroeg in het programma zat en daarna nog zat tijd was om Assen te doorkruisen. Gabay en haar kompanen zijn een veel gevraagde act tijdens de Popronde. Liefst 18 afspraken hadden ze in de agenda staan, waaronder in Zuidhaege in Assen. De formatie rondom de soulzangeres is ontstaan door een gezamenlijke tijd op de Popacademie in Leeuwarden. Nu is het zaak om de plaatselijke Noordelijke faam die het gezelschap heeft opgebouwd om te zetten in een aansprekende act en dat uit te bouwen met mooie optredens en ook plaatmateriaal. Daartoe doet de band goede pogingen en ook tijdens het Eurosonic weekend was de Rommy Gabay band dit jaar te zien in het kader van Grunnsonic. Hopelijk wordt 2024 het jaar voor Rommy Gabay om nog verder te oogsten. Met haar optreden in Zuidhaege bleek dat de Groningse artieste er klaar voor is als ze nog her en der een accent wet te leggen. Hopelijk volgt ze het op met een EP of album en knopt daar een tour en goed festivalseizoen aan vast. De boeker van een bekende Drentse zaal maakte in ieder geval tijd om de aanwezige pers te gaan vertellen dat hij het een geweldig optreden vond. Deze kenner had geen ongelijk. Het optreden kwam rustig op gang met het soulvolle ‘Lovin’You’, verkreeg vaart met het uptempo ‘Remedy’ en denderde zo naar het eerste hoogtepunt van de show met het prachtige ‘No Hands’. Een nummer met een fijne progressie dat eerst klein en gevoelig werd neergezet omdat het van start ging met alleen zang en gitaar voor de rest van de band erbij inviel en het zo wat stevigheid me gaf. Een handige aanpak, waardoor je direct lekker een nummer zich laat ontwikkelen. Sterk was ook ‘What If’. Dit was het eerste nummer dat in de aankondiging ook inhoudelijk een fijne toelichting kreeg. Het nummer draait erom dat je eigenlijk verder moet gaan vanuit een relatie die is gestrand, maar toch nog van die persoon houdt. Een kenmerkend onderwerp voor deze zangeres, die graag reflecteert over dergelijke onderwerpen en met een zekere melancholie toch altijd de deur open weet te houden voor de toekomst en de hoop, daar waar liefdesverdriet je toch behoorlijk kan raken. Nu en dan vertelt Gabay ook wat meer over haar songs. Dat doet ze prima, hoewel ze daarbij nog wat meer de rust in kan bewaren en zich niet moet laten opjagen door haar band. Hier zou iets meer regie, iets meer afstemming haar helpen. Fijn was ook hoe ze op non-verbale manier contact zocht met haar toehoorders. Regelmatig zocht ze oog contact met mensen uit het publiek en maakt het dan heel persoonlijk. Na het intense ‘What If’ was er tijd voor wat felheid in het zelfs wat bozige ‘Lotus’ en dat werd mede daarom prachtig. Vlot volgde en duet met gitarist Jelle Mulder in ‘Fool’. Mulder nam hierbij de zang voor zijn rekening, waarbij Gabay zich een vaardige rap ten beste gaf en ook in ‘No Room’ bracht ze een wat meer verbeten rap. De band weet prima de emoties te gebruiken en juist het af en toe kwaad of verontwaardigd zijn bracht wat extra’s dat het gezelschap onderscheidde in dit nummer vol twijfel, waarbij het publiek werd gevraagd te participeren. Hierna, in een fijne golvende opbouw van de set, was het weer iets kalmer in ‘Ragga’ en daarna weer wat meer uptempo in ‘Wake Up’ met een hoofdrol voor toetsenist Bas Duursma, die ook in het mooie ‘You Got Me’ een prominent figureerde met een aansprekende solo. De fijne zang van Gabay werd in de loop van de zet steeds meer aangevuld met zangpartijen van Jelle Mulder en het vlotte, maar met mooie tempowisselingen gelardeerde ‘Still Feel It’ was nogmaals een duet, voor er werd afgesloten met ‘Brand New’. De boeker en talentscout liep nogmaals langs. Hij had genoten en het publiek ook. Rommy Gabay heeft mogelijkheden om verder te groeien.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden