Ze woont tegenwoordig dan weliswaar in Utrecht, maar Robin IJzerman hoort natuurlijk gewoon bij de vele talentvolle muzikanten die de stad Groningen heeft voortgebracht. Jarenlang was deze singer-songwriter een vaste waarde in de plaatselijke scene en regelmatig ook daar buiten. Bij elk optreden verzuchtte ze eigenlijk twee dingen, haar liefdesleven dat met horten en stoten vooral uitdoofde en dat ze toch zo graag een album zou uitbrengen. Dat komt nu eigenlijk samen op het album ‘Catching Dreams’. Als producent van haar debuutalbum heeft ze namelijk haar huidige standvastige levensgezel Timo de Jong, zelf ook een niet onverdienstelijk singer-songwriter voorheen uit Meppel, gestrikt, die nu en dan ook meezingt. Uit de Groninger scene trok ze Abel de Kam van Town of Saints aan als bassist, als vormgeefster van haar album zocht ze het dichtbij huis en vertrouwde op jazzzangeres Sofie IJzerman, niet toevallig ook haar zus en als muze is het moeder IJzerman die de credits krijgt. Deze Groningse in den vreemde heeft er een zeer fraai debuutalbum van gemaakt, waarmee ze dus letterlijk en figuurlijk dromen in vervulling laat gaan. IJzerman legt direct de lat hoog op het album. ´Safe House´ is een prachtige opening. Een rustig verhalende song, met een catchy refrein, over de valkuilen van de liefde. Een erg mooie song en heel persoonlijk. Al jaren een heel dierbaar nummer op de setlist van Robin IJzerman is ´Balcony To Spain´. Een eerbetoon aan haar oma die, terwijl langzaam de dementie steeds meer greep op haar krijgt, toch nog steeds die herinneringen aan Spanje weet te koesteren. Gelukkig is dat prachtige lied ook opgenomen op het album en een compliment aan producent De Jong die er in is geslaagd om de emotie en het waardevolle dat IJzerman tijdens optredens in dit nummer weet te leggen ook vast te houden op de opname. Het rustige ´Catching Dreams´ laat ze volgen door nog zo´n setlist veteraan ´Sadly Satisfied´. Dit is ook een terechte keuze, want op dat moment is het album toe aan wat versnelling en dat brengt dit nummer, maar het is ook gewoon een hele fraaie song. De lof over de kwaliteiten van Robin IJzerman als songwriter hebben we vaker gezongen. Die kwaliteiten komen nu ook volop boven, even als haar warme stem, waar ze ook weer een keur aan emotie in weet te stoppen. Wat dat betreft is het album een echt IJzerman album. Dat komt misschien nog wel het beste tot zijn recht in ´Like The Wind´ waarin ze gedreven en urgent dit triomferende nummer brengt. Wat nog wel had gekund is dat de sound nu en dan nog wat voller had mogen klinken. Het is een echt singer-songwriter album. Op momenten hoor je de bas van De Kam, maar verder is het vooral gitaar en zang. Af en toe toch even een viool, cello, percussie of ander instrument om een accent te zetten was een aanvulling geweest, die mooie album alleen nog maar sterker had gemaakt. De setlist had ook nog iets beter worden opgebouwd. De beste liedjes zijn over het algemeen vooraan geplaatst, hoewel ‘ook het slot van het album erg fijn is, maar daar had zowel qua tempo als qua kracht van de liedjes ook een andere volgorde voorstelbaar geweest met dezelfde nummers. De afsluiters ‘In One Day’ en vooral het je vastgrijpende ‘The Wild One’ zijn weer prachtig en er staat gewoon een uitstekend debuut album. Dromen kun je vangen en uit laten komen.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden