Loading...
Interviews 2018

Robert Lane: “Een instrument vindt zijn bespeler in plaats van andersom”

STEENDAM – Het bekende en toonaangevende Britse Fatea Magazine herkent en stimuleert dit jaar 30 jaar lang muzikaal talent. Om dat jubileum te vieren organiseert het blad later dit jaar een festival en één van de Britse artiesten die daar kans maakt om op te treden via een Fatea Future Star verkiezing is Robert Lane. Een optreden daar zou Lane in het spotlicht van de Britse muziek zetten en hem piloteren naar de grote zalen en een mogelijke grote doorbraak. Terwijl Lane zich inzet om stemmen te winnen voor de verkiezing heeft hij ook nog tijd om voor het eerst naar Nederland te komen. In twee optredens heeft het publiek de kans Robert Lane en zijn muziek te ontdekken. Eén van deze optredens is in Den Haag, maar de neus voor talent van uitbater Peter van Zeijl van Peter en Leni in Steendam zorgt er voor dat op 15 juni Robert Lane ook daar zal optreden. In Birmingham is het even zoeken voor een tijdstip om vooraf van gedachten te wisselen met deze artiest. Uiteindelijk blijkt hij nog een avond vrij te hebben vlak voor hij naar Nederland en daarna Duitsland vertrekt.

“Het is de eerste keer dat ik naar Nederland komt”, vertelt Robert Lane nadat hij eerst heeft geïnformeerd naar wat hem te wachten staat bij Peter en Leni en gedetailleerde vragen stelt over het publiek. “Ik kijk er naar uit om mijn muziek te laten horen aan een aantal nieuwe vrienden die ik hoop te maken. Ik heb die avond volop liedjes en de verhalen over die liedjes”, lacht de Brit terwijl de zon ondergaat in Birmingham en de schemer zijn intrede doet. “Weet je dat Birmingham de tweede stad is van het United Kingdom? Het is een erg grote stad en er gebeurd muzikaal altijd en overal wel wat”, vertelt Robert Lane over zijn stad. “Er zijn zoveel verschillende podia en iedere artiest die tourt doet de stad wel aan. Het is een geweldige plek voor Live muziek. Het is een heel diverse stad en de muziek, maar bijvoorbeeld ook het eten, laat dat zien, wat geweldig is.” Dan gaat er bijna zichtbaar een lampje boven zijn hoofd branden. “Ik heb nog nooit een liedje speciaal over Birmingham geschreven. Ik vraag me af hoe dat zou worden…….”

Terug van de stad richten we onze aandacht weer op de ontbloesemende muzikale loopbaan van Robert Lane. “Als kind”, gaat de Britse singersongwriter ver terug, “speelde ik wat klarinet en piano, maar was eigenlijk snel flauw van beide instrumenten. In mijn tiener jaren kreeg ik een gitaar in handen en wat de reden ook was, dat klikte onmiddellijk. Ik ben de mening toegedaan dat een instrument zijn bespeler vindt in plaats van andersom en in mijn geval greep de gitaar me en vertelde me “Speel!” Ik heb mijn hele leven het gevoel gehad dat ik schrijver of artiest of zoiets zou worden. Dat was een feit waar ik nooit vraagtekens bij heb gezet. Er zijn natuurlijk een heleboel argumenten te verzinnen waarom je geen artiest moet worden en die argumenten zijn ook valide. Het is een glibberig loopbaan pad, dat van singersongwriter. Aan de andere kant vaak vertellen mensen je dat je een ‘echte baan’ moest zoeken, Een baan die je voor je leven had, maar ik vraag me af of dergelijke banen nog wel bestaan.”

De keuze gemaakt voor het artiest zijn was het nu zaak om een stijl te ontwikkelen. Robert Lane ging ook op zoek naar zijn sound. “Ik denk dat iedereen wel begint met het naspelen van het materiaal waar ze van houden en al die invloeden samen mixen tot een grote cake. Door heel veel te spelen en steeds meer ervaring op te doen met het maken van muziek, kom je op dat punt, waar mensen je vertellen dat je een karakteristiek eigen geluid hebt. Jij zelf hebt je waarschijnlijk dan alleen nog maar bezig gehouden met muziek maken en die verandering is je nooit opgevallen.” Robert Lane gaat nog eens verzitten in zijn praatstoel. Van eigen sound naar eigen liedjes is een kleine stap en dus komt het gesprek al snel op het schrijven van liedjes. “Het varieert hoe ik liedjes schrijf, maar vaak begin ik wat te spelen. Een paar akkoorden of een riff op mijn gitaar of op de piano en de eerste stukjes tekst gebruik ik om vrij te associëren. Ik zing wat me dan in gedachten komt. Als dat goed werkt die gedachten gang, dan is het vaak genoeg om iets op gang te krijgen. Dan komt het harde werk van het scheppen om het af te maken tot een presentabel liedje. Ik schrijf vaak vanuit mijn persoonlijk perspectief. Een andere keer om een verhaal te vertellen, zoals bijvoorbeeld mijn liedje ‘Bill Frost’s Flying Machine’ wat het verhaal verteld van de eerste gemotoriseerde vlucht met een vliegtuig door een uitvinder uit Wales zo’n tien jaar voor de Wright Brothers.” Zijn vakmanschap heeft hij onder meer aangescherpt met een workshop bij The Kinks voorman Ray Davies. “Ik werk graag met fantastische artiesten, zoals Kyshona Armstong, Jenn Bostic en Sarah Darling waarmee ik toerde. Ray Davies is altijd één van mijn grote helden geweest als het op het schrijven van liedjes aankomt. De kans om met hem tijd door te brengen en hem mijn liedjes te laten horen, dat was een droom die uitkwam. Het was enorm stimulerend dat hij tijd voor mij vrijmaakte om mijn muziek zijn aandacht te geven.”

We schakelen door naar optreden. “Zou je kunnen vermelden dat het voor mij heel belangrijk is dat mensen op mij stemmen? Op mijn website http://www.robertlanemusic.co.uk/news/ kunnen mensen precies lezen wat ze moeten doen. Ik ben echt in de race voor een top 2 plek als Future Star bij Fatea. Ik hou van optreden, daar voel ik me het meest op mijn plek. Als je die connectie hebt tussen publiek en artiest, dan is er niets wat vergelijkbaar is met dat gevoel.”

Tenslotte kijken we nog even naar zijn album ‘Only a Flight Away’. Het is één van de redenen dat hij in het oog sprong van Fatea, die zijn album een “essentieel album van 2018” noemde en een enorme sprong voorwaarts ten opzichte van zijn ook al uitstekende eerdere werk. “Dit album is veel meer een compleet pakket dan mijn eerdere albums. Op dat eerdere werk had ik liedjes die ik verzamelde in de loop van de tijd, soms opgenomen in verschillende studio’s met verschillende producers en muzikanten. Dat had ook zijn charme en ‘Robert Lane’ en ‘Ends and Starts’ waren ontzettend leuk om te maken en er zaten liedjes op waar mensen op geweldige wijze op reageerden. Het nieuwe album echter is bedacht, geschreven en opgenomen als één project en ik denk dat het verschil te horen is.” In Steendam staat ‘Only a Flight Away’ vast op de merch tafel voor hen die na dit optreden nog verder willen genieten van Future Star Robert Lane.