Loading...
Recensies 2022

Relaxte Billie Marten tovert bij Explore the North

LEEUWARDEN – De eerste helft van haar concert tijdens Explore the North in Leeuwarden volgde Billie Marten, tijdens haar optreden in de Friese hoofdstad, met begeleiding op gitaar van Will Taylor, braaf haar setlist. Het leverde prachtige liedjes op van deze jonge Britse singer songwriter, maar even over de helft strookte de setlist niet meer met het gevoel dat ze had bij het optreden en concludeerde ze dat ze andere nummers zou spelen of in een andere volgorde. Vaak is zo’n setlist een mooi houvast voor bands. Je weet waar je aan toe bent, heb kunnen nadenken hoe je een concert wil opbouwen en welke liedjes daar bij passen. Het loslaten van deze reddingsboei is dan ook niet altijd zonder gevaar, maar in dit geval werkte het fenomenaal, want alle van de liedjes die Billie Marten nu spontaan speelde behoorden tot de mooiste van de show in De Harmonie in Leeuwarden. Billie Marten, eigenlijke naam Isabella Sophie Tweddle is dan ook ondanks haar leeftijd niet zonder ervaring en kan zo’n stunt aan. Al op 12 jarige leeftijd boekt ze muzikaal succes op Youtube, op haar 15de brengt ze een eerste EP uit en een jaar later volgt nummer twee. Inmiddels bracht ze vier studioalbums uit. ‘Writing of Blues and Yellows’, ‘Feeding Seahorses by Hand’, ‘Flora Fauna’ en de Alpalca liefhebster liep in Leeuwarden warm voor ‘Drop Cherries’, dat in 2023 verscheen en waarvan ze ook al nummers speelde. Aanvankelijk stond er een duo op het podium. Vriend Will Taylor, zelf ook actief in de band Flyte, vormde de begeleiding en samen betraden ze de ‘Garden of Eden’ om het optreden te starten. Marten begon kalm solo, maar zodra Taylor bijviel was er een prima progressie en werd het meer uptempo. Stemmig volgde ‘Creature of Mine’ om het daarna in ‘Mice’ fantastisch te maken in een heel kwetsbaar nummer. Billie Marten heeft een intrigerende zangstem. Vol melancholie en weemoed, honey-sweet aldus de Britten, maar in dit nummer zocht ze de hogere regionen op, met succes, want dit pakte erg goed uit. Regelmatig heeft Marten ook wat te vertellen in haar nummers en neemt ze stelling. Het zachte dromerige ‘Cartoon People’ is een vlijmscherpe afrekening met Donald Trump, waar de pracht in de tegenstelling zit en juist de kalmte in het nummer er voor zorgt dat de woorden extra zeggingskracht krijgen. Veel nummers kregen een mooie toelichting en de zangeres was duidelijk op haar gemak op het podium en had mooie interactie met het publiek en liet zich ook niet van de wijs brengen, bijvoorbeeld toen Will Taylor op het einde ineens het podium weer op liep toen hij een liedje hoorde langskomen waar hij wel op mee wilde spelen en Billie Marten ineens uit een oog hoek iets onverwachts op zich af zou komen. Met charme werd de schrik omgezet in een innemend moment. Het prachtige ‘La Lune’ en het meer uptempo ‘Willows’ een lied over de liefde waren een sterk middengedeelte, waarna de zangeres solo verder ging na ‘Acid Tooth’. Fantastisch was hierna solo ‘Vanilla Baby’, met prachtig gitaarspel van haarzelf, waarna ze haar setlist liet voor wat hij was en erg mooi, erg intens en erg oprecht toverde met ‘She Dances’. Volgens die lijst zou ‘Drop Cherries’ het laatste nummer zijn, maar dit werd gevoelig en zacht eerder gebracht, om daarna weer even in de beoogde volgorde terug te keren met prachtige ‘Toulouse’ en het rustige ‘Aquarium’. Een nieuwe afsluiting was nodig en uit al die liedjes die ze schreef en uitbracht koos Billie Marten ‘Pigeon’. Een fantastische song over dieren in Londen en vast ook in Leeuwarden. Explore the North had in 2022 heel veel te bieden en Billie Marten hoorde daar absoluut bij met haar aansprekende liedjes waarin ze op zoek gaat naar de essentie van mensen en zaken en prachtige zang. Een welkome gast die ze in Leeuwarden vast heel graag zien terugkeren.