GRONINGEN – De enorme indruk die Porcelain Id, het artiesten alter ego van de in Rwanda geboren Vlaming Hubert Tuyishime, maakte op het festival Grasnapolsky maakte onmiddellijk duidelijk dat hier toekomst op het podium stond. Een logische volgende stap vergt eveneens een reisje noordwaarts. In Groningen kwam Porcelain Id zich presenteren op Eurosonic / Noorderslag en in het verlengde daarvan ook op Platosonic. Opnieuw wist de Belgische singer-songwriter indruk te maken nu op de planken van de Coffee Company. Vooral met de zang en de sterke en heel oprechte verhalen in de liedjes overtuigde Porcelain ID in een set met louter hoogtepunten.
Hubert Tuyishime kwam in 2007 naar België. De Belg heeft een voorliefde voor illustraties. Tuyishime studeerde dat in Antwerpen, maar kwam nog voor die studietijd ook als lead-zanger terecht in de band Aedell Wolff, waarmee een album werd uitgebracht. Na dat album hield de band op te bestaan en werd Porcelain ID een feit in 2020. Inmiddels heeft Porcelain ID twee EP’s uitgebracht. In 2021 verscheen ‘Mango’ en een jaar later ‘Reprise’. België en daarbuiten leerde de act kennen als voorprogramma van Meskeren Mees, wat ook Groningen aandeed en via het winnen van een vooraanstaande competitie in België. Directe aanleiding om zich in 2024 te presenteren aan een Europees publiek is het verschijnen van het debuutalbum ‘Bibi: 1’. De singer-songwriter verwerkt in zijn nummers folk, maar gaat veel verder dan dat. Porcelain ID weet een geheel eigen sound te scheppen, kenmerkende voor wat de zanger te bieden heeft en zonder conformisme.
Porcelain ID had een fraai intro met synths voor hij ‘Moon’ inzette. Direct had de zanger een zeer fraai niveau te pakken met uitstekend toetsenwerk werd dit rustige nummer prachtig intens. Direct zette Hubert Tuyishime zijn stem aan het werk om de juiste snaar te raken en de bijbehorende emotie te pakken. Een aantal nummers kregen tijdens deze showcase een mooie introductie. De Antwerpenaar vertelde bijvoorbeeld over ‘Heaven’ dat dit een nummer was voor de vermiste jongens en meisjes was. Een zwaar onderwerp en dat bleek ook uit het lied dat klein was en mooie urgentie bevatte, waarbij Fender Mackenson een sample instartte en de frontpersoon met zijn 6 string inviel. Een eerste hoogtepunt tijdens dit kleine proeverijtje, maar zeker niet het enige, want ook ‘Cellophane’ was voortreffelijk. Het was vooral in dit nummer dat niet alleen de robuustheid van de zang uitstekend tot zijn recht kwam in dit wat forser aangezette nummer, dat desondanks rustig was, maar vooral de donkerte en warmte die Tuyishime in de stembanden weet te vinden. Een pracht artiest die afsloot met ‘Adam Coming Home’. Het is een lied dat gaat over een tijd van uitersten en grote veranderingen in het leven van Hubert Tuyishime. Het gaat over een tijd dat het vaderschap zich aankondigde, de tijd dat de studietijd ten einde kwam en de melancholie over wat geweest is, zich mengt met de ongerustheid wat de komende tijd gaat brengen met nieuwe uitdagingen en verantwoordelijkheden. Porcelain ID start solo, met weer die sterke stem, die van heel klein, het moeiteloos naar grootst weet te voeren en als halverwege de rest van de band invalt is het een heel persoonlijk, heel oprecht document en een geweldige song. Porcelain ID mag met hoofdletters op het verlanglijstje en ga vooral luisteren en genieten van die indrukmakende stem die zo soepel is, die zo makkelijk de emotie weet te verwoorden en die je voelt tot diep in je ziel.