Loading...
Recensies 2015

Prachtig eerbetoon aan Zeeuws-Vlaamse land door Broeder Dieleman

ROODEHAAN – Groningen heeft Ede Staal, Zeeuws Vlaanderen Broeder Dieleman. Het hoogtepunt wat hij op het Hoogeland speelde was een eerbetoon aan Zeeuws-Vlaanderen en zijn moeder. Het kippenvelnummer ‘Zilverspa’ was zo herkenbaar. Ook of misschien wel juist in het gebied van Groningen waar de vogels van de zee ook vaak geziene gasten zijn. Vogels die zijn moeder begeleiden tijdens de zeven kilometer van sterfbed naar graf in het Zweeuwse land. Het is ook een typisch nummer voor het werk van Broeder ( Tonnie) Dieleman. Hij blijft dicht bij zijn Zeeuwse achtergrond. Het geloof, de omgeving, zijn familie het komt terug in zijn liedjes en zelfs laat hij het publiek zo nu en dan er aan trekken alsof het uit de Zeeuwse klei gewonnen moet worden voor begrip. Andere liedjes zijn veel minder stug. De religie is van belang voor Broeder Dieleman. In liedjes als ‘Aalscholver’ en ‘Gloria’ rekent de zanger af met zijn uitreden uit de kerk. In ‘Fuck de Haters’ neemt hij het op voor positiviteit en met ‘Groot en donker watr van de nacht’ onderzoekt hij de droefheid. Meestal staat Broeder Dieleman in groter gezelschap op het toneel. Alleen met banjo of gitaar wordt het fijn kaal. Liedjes worden teruggebracht tot hun naakte ziel. Geen opsmuk. De imperfecties worden weggeveegd door de sfeer en de emotie. Hij legt zijn ziel en zaligheid in zijn liedjes. Broeder Dieleman zingt in het Zeeuws-Vlaams. Dat is niet altijd goed te volgen voor en Noordelijk oor. Af en toe wat meer uitleg is wenselijk. Maar ook voor dat punt is er genade. Met ‘Genoeg Genade’ a capella sluit Broeder Dieleman af. Een hoopvolle gedachte.