Loading...
Recensies 2022

Prachtig CHARLOT mag nog brutaler worden

SCHEEMDA – Wat een verrekte lekkere band is CHARLOT, een feit dat veel mensen zal zijn ontgaan, want bescheidenheid is ook een kunst die de formatie hoog houdt. CHARLOT is de band van singer songwriter Lotte Mulder. Mulder heeft mooi gezelschap om zich heen verzamelt met fijne muzikanten als drummer Boaz van Willigenburg, gitarist Alex Haak, Hilde Luytjes op bas en David Quakkelaar op keys die de electropop mede tot leven brengen. De band komt sinds 2019 in beeld en speelt sindsdien enkele mooie voorprogramma shows. Voorlopig hoogtepunt, naast een optreden op het hoofdpodium van Grasnapolsky in De Toekomst in Scheemda is het uitbrengen van de EP ‘Darker than the Moon’. Wie echter op de site van de band kijkt, vind nauwelijks informatie. Geen bio, geen mogelijkheid om de EP te bestellen, alleen een live agenda en ook de EP kan slechts op een enkele recensie rekenen. Hier is duidelijk werk aan de winkel, want het adagium onbekend maakt onbemind is hier van toepassing. Die bescheidenheid zien we ook terug op het podium. Bescheidenheid is uiteraard een karakter eigenschap die te prijzen is, maar gaat niet altijd goed samen met showbusiness. Hier is werk aan de winkel en de muziek van CHARLOT verdient ook deze aandacht, want die is namelijk fenomenaal mooi. De hoge klare en vooral integere zang van Lotte Mulder neemt je mee naar haar wereld en nummer na nummer bewijst ze dat ze als zangeres die veel te bieden heeft. Als songwriter overtuigt ze eveneens, maar als frontvrouw mag ze nog verder groeien. Het concert begint mooi met ‘Micro’ en dan wat rustiger met ‘Hologram’ dat een mooie ontwikkeling in het nummer heeft. Eerste hoogtepunt is dan ‘Better When It’s Dark’ dat wat zwaarder is en met heel fijn drumspel van Boaz van Willigenburg die het voortouw neemt om dit nummer steeds opzwepender te laten zijn. De potentie van CHARLOT wordt hier duidelijk neergezet en krijgt ook de reactie van het publiek. Die pracht wordt gehandhaafd in ‘Perfume’, wat rustiger is maar met een schitterende intensiteit gebracht. Het is een donkere wereld die CHARLOT in dit soort nummers neerzet, Voor deze song, één van de weinige nummers met een korte inhoudelijke aankondiging, heeft ze zich laten inspireren door Het Parfum van Patrick Süskind over een moordenaar met een uitzonderlijk scherpe neus. De liefde voor dit boek deelt ze met een artiest als Kurt Cobain. De Nirvana zanger schreef ook een nummer met als basis deze roman. Via ‘Violin’ een song waarin vooral de hoge zang van Mulder prachtig tot uiting kwam was ook ‘NY’ een hoogtepunt, een dat gevoelig begint en steeds zwaarder wordt met mooi pianospel en ook ‘Darkest Hour’ kan bijzonder bekoren omdat het nummer steeds grootser uitpakt, waarna heel snel werd verder gegaan met het beklemmende ‘Night Blind’. Soms ging de band direct door, bijna naadloos, van het ene nummer in het andere, maar het is ook goed om het publiek even de kans te geven de waardering te laten blijken. Het concert eindigde prachtig met ‘Cosmic Connections’ met mooie synths en vooral ‘Closure’ over verliefd zijn maar je ook realiseren dat je ok zonder hem kunt. Een oprecht nummer, heel gevoelig gebracht met een mooie tweede stem van Hilde Luytjes. Muzikaal zit het prachtig in elkaar, nu nog wat bravoure en jezelf nog meer durven verkopen.