Loading...
Recensies 2022

Milda Deltuvaitè ontbolstert op Noorderzon podium

GRONINGEN – Voor een festival als Noorderzon is een instituut als het Prins Claus Conservatorium soms een uitkomst. Het brengt een stroom van talent naar Groningen en dat waaiert ook weer over heel Europa uit, maar regelmatig komt zo’n talent met een verrassend optreden tijdens bijvoorbeeld Noorderzon als een jonge muzikant het vertrouwen wordt gegeven. Milda Deltuvaitè is afkomstig uit Litouwen, maar heeft Vilnius verruild voor een opleiding in Groningen, een reis die ooit thuis begon op de piano van haar moeder. De Litouwse Groningse werkt aan haar eerste album waar ze klassiek combineert met indie, soul, ambient, jazz en pop tot een dromerig geheel. Dit album zou al klaar moeten zijn, maar is om diverse redenen even vertraagd. Een ander voordeel van het conservatorium is dat veel studenten elkaar ook komen steunen en dus het podium kan rekenen op een mooie gemixte combinatie van publiek van reguliere Noorderzon-gangers die het slenteren even beu zijn en een plekje zoeken in de zon op het terras, naast een internationaal gezelschap van studenten dat gericht voor het optreden komt. Een prachtige gemoedelijke mix voor Milda Deltuvaitè om haar eigen werk, afgewisseld met een enkele jazz standard, te presenteren. Op het podium geen piano, maar gitaar en met haar loop weet ze van ‘You Have Changed’ al snel een prachtige gelaagde song te maken, waarmee ze zichzelf goed neerzet. Haar zang komt mooi tot zijn recht met wat ontregelende effecten en ze slaagt erin een mooie opbouw van het nummer te verzorgen, waarbij een beetje power het enige is wat nog ontbreekt. ‘Het volgende nummer is ‘Near by the Sea’ dat nog mooier is. Een voortreffelijke song, waarbij haar gitaaspel en haar zang optimaal worden getoond en het al snel heel erg fraai wordt. Fijn is dat Milda Deltuvaitè dan echt ook wel de schroom van zich heeft afgeworpen, hoewel ze zeker nog brutaler mag worden op de bühne. Ze vindt de rust op het podium om haar liedjes zorgvuldig en fraai te introduceren, soms inhoudelijk, soms wat anekdotischer. Het resulteert in een prachtig hoogtepunt in het optreden met het intense ‘You Never Know’. Opvallend is dat er eigenlijk geen nummers van haar komende album op de setlist staan, tenminste van de liedjes die ze al op het grote internet heeft gepubliceerd. Het tempo komt er meer in met ‘Those People’. Een vlottere verhalende song waarin ze een mooie afwisseling heeft die het ook muzikaal een interessant punt op de setlijst maakt. Haar zang is steeds prachtig, in haar gitaarspel om zichzelf te begeleiden overtuigt ze, maar laat ook wel eens een klein steekje vallen, maar met haar loop weet ze van de meeste liedjes een mooi vol en gelaagd en inderdaad bij tijden dromerig geheel te maken. De mix van diverse stijlen is god te horen en nu en dan komt er ook wat folk bij tot mooie moderne liedjes. Erg mooi is een liedje over veranderen, waarbij ze weer die fijne intensiteit en zeggingskracht weet te bereiken. De afsluiting komt dan met recent geschreven ‘Better Souls’. Het is duidelijk dat ze songs kan schrijven en als ze nog met meer verve en de overtuiging van haar kunnen het podium opstapt er wat heel erg moois gaat groeien. Een prachtig concert en dan als na gedachte brengt ze als allerlaatste nog een mooie jazz ballad voor de mensen die juist daarvoor zijn gekomen. Een heel fijn optreden van een talent dat tot ontbolstering komt en een goede Noorderzon keuze.