Loading...
Interviews 2019

MAXINE: “Ik heb veel liefde in mijn werk gestoken”

DEN HAAG – Op de dag dat even verderop de Algemene Beschouwingen in de Tweede Kamer zijn besluit krijgen en de basis vormen waarop komend jaar het land er uit zal zien ontmoeten we op een Haags terras MAXINE. Op haar Curriculum Vitae heeft de Haagse artieste staan: composer, lyricist, musician and singer. In het Engels, want compleet buiten het zicht in Nederland heeft MAXINE zich een plekje verworven op de speed dial list op de telefoon bij menig artiest en menig management die verlegen zitten om een lekkere catchy popsong. Als songwriter had deze jonge Haagse buiten de schijnwerpers een bloeiend bestaan kunnen opbouwen, maar nu stapt ze ook zelf op het podium. In het kader van de Popronde voegt ze singer toe aan songwriter. Hoe dat gaat worden is nog even afwachten. Haar Popronde profiel bevat geen muziek, haar Youtube kanaal is leeg en ook op haar Facebook ontdekken we nog geen songs, terwijl haar website heel erg vers is. Afwachten dus, hoewel de kans groot is dat we al best wel iets van haar gehoord hebben blijkt tijdens het bijzondere verhaal van MAXINE en luisteren? Dat kan in het Noorden tijdens de Popronde in Groningen op 3 oktober op het fraaie podium van Buckshot.

“Muziek werd altijd van huis uit gestimuleerd”, lacht MAXINE als we zitten. “Volgens mijn moeder is muziek een deel van de opvoeding, dus iedereen uit ons gezin moest een instrument proberen. Alleen proberen was al voldoende, want ik ben de enige uit ons gezin die echt iets in de muziek doet”, vertelt ze met een grote grijns “Voor de rest van mijn familie was iets doen met muziek het net niet”, concludeert de artieste. “Muziek is eigenlijk altijd iets wat er altijd was. Ik was twee toen mijn moeder me zag mee neuriën met het nummer “My heart will go on” van Celine Dion, terwijl mijn broer dit speelde op de piano. Dus in die zin koos muziek meer voor mij dan ik voor muziek denk ik”, schiet ze nogmaals spontaan in de lach. Een goedlachsheid die ze het hele gesprek regelmatig blijft tentoonspreiden. “Op die leeftijd kies je er natuurlijk niet bewust voor. Het voelt gewoon natuurlijk aan. Vanaf dat moment en zolang ik me al kan herinneren, heb ik iets in de muziek gedaan. Ik begon in jeugdkoren, heb viool gespeeld, speel piano, heb in musicals gespeeld tot aan wat ik nu doen. Namelijk songwriting en het zingen van mijn eigen muziek.”

Ergens moet dan de stap gemaakt worden van hobby naar beroepskeus. De eerste stap op die weg was eigenlijk een reis. Een reis naar het uiterste Noorden van Europa en de school die daar zich heeft gevestigd. Musikmakarna een school om het nobele vak van songwriter te leren. “Musikmakarna is een van de beste songwritingscholen van Zweden. Het ligt in Örskoldsvik, helemaal in het noorden van Zweden. Het is meer een Zweedse school, aangezien er maar vier internationale studenten waren. Dat waren twee Amerikaanse jongens, een Canadees meisje en ik, een 19-jarige uit Nederland. De lichting waar ik in zat was ook het eerste jaar dat de school buitenlandse studenten aannam. Aan de andere kant is deze school ook internationaal, want de contacten die ze hebben zijn wel wereldwijd. Je kreeg elke week een opdracht, een “pitch”, om een song te schrijven in een bepaalde stijl. Deze opdracht kreeg je van een label of publisher uit het buitenland. Er kwamen ook elke week labels en publishers langs om feedback te geven.” Eén van de bekendste van deze bezoekers was wel Max Martin. Een songwriter die qua internationale hits zich op het niveau van The Beatles heeft geschaard en misschien wel het bekendste is ‘Baby One More Time’ van Britney Spears, maar de Zweed produceerde daarnaast ook tal van hit van Kate Perry tot Taylor Swift en Maroon 5, wiens liedjes hij meestal ook schreef, zoals voor Perry ‘I Kissed a Girl’. “Max Martin heeft feedback gegeven op een van mijn nummers. Dit was wel even een “knijp-me” momentje… Heel veel van deze mensen waren Zweeds, maar sommigen kwamen ook uit andere landen zoals Britten of Amerikanen. Ik ben bij mijn huidige publisher Warner Chappell terechtgekomen door mijn tijd in Zweden. Verder heb ik een lijst aan songwriters en producers, met wie ik heel goed kan werken. Het is fijn om als buitenlandse songwriter een brug te hebben naar een ander land. Mijn medestudenten zijn nu ook goed bezig in de muziekindustrie in Zweden en ik kan ze altijd bellen voor hulp of een schrijfsessie. Dat is altijd een fijn idee. Ik kom ook regelmatig terug om daar te schrijven of om vrienden die ik daar heb gemaakt, weer te zien.”

Goed voor elkaar zal je dan denken en lekker achter de schermen werken. MAXINE kwam toch op dat kruispunt terecht om haar eigen liedjes ook zelf ééns uit te voeren. “Heel cliché begon het eigenlijk allemaal met één specifiek nummer. Ik schreef dit op de piano en wilde het niet weggeven. Het voelde te persoonlijk aan. Dit nummer stuurde ik in een crappy spraakmemo naar songwriter en producer Julian Vahle en Adriaan Phillipse, met wie ik altijd schrijf, en toen hebben we bedacht dat het superleuk zou zijn om een project te starten voor mij, wat we met z’n drieën hebben geschreven. Muziek schrijven met je vrienden is echt het leukste wat er is en als het tot iets kan leiden…nog leuker! De tijd dat ik songwriting heb gestudeerd in Zweden heeft wel geholpen om ook mijn sound te vinden. Voordat ik aan deze studie begon schreef ik alleen country liedjes a la een vroege Taylor Swift. Ik luisterde wel altijd naar de soort popmuziek, die ik nu aan het maken ben, maar ik dacht altijd dat ik dat niet kon maken. De songwritingschool in Zweden heeft me echt mijn sound gegeven. Ik heb daar veel geschreven en zo ontdekt wat ik tof vind en ben gegroeid als songwriter. De kracht van pop is voor mij de catchyness van de song, meestal kan je na 1 á 2 keer luisteren echt wel veel meezingen, de directe teksten, je hoort gelijk waar het nummer over gaat en de structuur van de song. Het was best vanzelfsprekend deze kant op te gaan. Ik ben opgegroeid met lichte muziek, dus het was iets waar ik altijd naar luisterde. Country-pop songs, R&B en pop zijn wel de richtingen die ik vanuit huis uit heb meegekregen. Dus ik wilde sowieso iets daarmee doen. Pop-muziek voelde voor mij het meest natuurlijk aan.”

Aangezien we nu met een dame aan tafel zitten die niet zomaar wat doet, maar songwriting echt heeft gestudeerd proberen we haar de geheimen van het schrijven van een goed liedje te ontfutselen. Een geheimzinnige lach doet vermoeden dat het wel eens zoeken kan worden. “Oei. Dit is een lastige vraag”, pareert ze handig om dan toch er dieper op in te gaan en haar kennis te delen. “Het verschilt namelijk altijd. De ene keer begin ik met een melodie, de andere keer een akkoordenschema, de andere keer weer met een stukje tekst wat ik eerder heb opgeschreven in mijn notitieapp op mijn telefoon… Dus dit wisselt elke keer. Het ligt ook echt aan mijn gevoel van die dag en waar ik mee bezig ben. Als ik me wat minder voel, wordt het vaker een emotioneel nummer en voel ik me goed dan is het vaak een uptempo vrolijk nummer. Mijn inspiratie komt vanuit mijn omgeving en vanuit mijn persoonlijke belevenissen, dus wat vrienden of mijn familie hebben meegemaakt en wat mijn eigen ervaringen zijn. De onderwerpen zijn echt gebonden aan het gevoel wat ik op dat moment heb. Voel ik me minder goed of zit ik echt met iets waarover ik echt moet schrijven dan hoor je dat in mijn nummers. Hetzelfde geldt voor wanneer ik me goed voel.”

Een heel ander aspect is natuurlijk als je in opdracht schrijft. We informeren naar de verschillen. “Als ik schrijf voor iemand anders ben ik in principe in dienst van diegene. Ik help dus een bepaald gevoel van iemand om te zetten in een nummer. Dat vind ik heel mooi aan het schrijven voor anderen. Je leert als het ware je te verplaatsen in de persoon voor wie je schrijft. Je bent niet aan het denken aan wat jij wilt zeggen in een nummer of welk gevoel jij ervan krijgt. Je bent er voor iemand anders. Ik denk dat dat het grootste verschil is. Als ik voor mezelf schrijf, ben ik vrij om te schrijven waarover ik wil schrijven. Als ik voor iemand anders schrijf is dit weer anders.” Natuurlijk is dan de vraag welke liedjes door MAXINE geschreven zijn die al uitgebracht zijn door andere artiesten. “Pas geleden is het nummer “The Only” uitgekomen door Raiden ft. Irene van Red Velvet. Dit is een Koreaans nummer. Dus mijn tekst is vertaald naar het Koreaans. De melodieën zijn nog wel hetzelfde. Verder heb ik de zomercampagne van Hunkemöller geschreven! Maar er komt nog een hele boel aan! Ik heb afgelopen jaar veel geschreven met Maan en Vinchenzo en die nummers komen binnenkort uit. Dus stay tuned for that!”

Dan komen we toch bij de gewetensvraag; schrijven of optreden. Wat doet MAXINE het liefst? “Eerlijk gezegd allebei. Ik heb evenveel ambitie voor het zijn van artiest als dat ik heb voor songwriting. Het één sluit het ander zeker niet uit en kan zelfs mijn eigen muzikale ontwikkelingen ondersteunen. Dus 100% allebei!”

Aangezien er nog weinig van haar eigen werk te vinden is informeren we maar eens naar albumplannen. “Ja zeker!”, klinkt het resoluut zonder dat ze daar op dit moment nog verder over kan uitweiden. Dan maar de Popronde. Wat zijn haar verwachtingen en wat kunnen wij verwachten. “Aangezien ik de meeste ervaring heb als songwriter, maar nog niet als artiest, wil ik daar nog in groeien. Zeker aan mijn live-optredens. Hier heb ik simpelweg gewoon de minste ervaring in. De Popronde zie ik dus als een manier om veel te leren! Mijn verwachtingen zijn dat ik leer hoe ik goed kan performen en dat mijn band en ik vlieguren maken, zodat we een goede en leuke show kunnen neerzetten. Ik hou van zingen, altijd al gedaan. Je kan iemand raken met alleen je stem, maar de manier hoe je iemand kan raken met je eigen muziek is voor mij misschien nog mooier. Mijn eigen muziek moet nog uitkomen, maar als ik de demo’s laat horen aan mijn vrienden en familie en ik zie dat het hun raakt, vind ik dat ik mijn werk goed heb gedaan. Dit live te kunnen doen is helemaal iets waar ik zin in heb, want dat kan je iedereen meenemen in jouw eigen wereld. Ik kijk ernaar uit dat iedereen mijn muziek kan horen en er iets bij kan voelen. Plezier, het gevoel om te huilen, het gevoel om te dansen, enzovoort” laat ze een stilte vallen. We leggen de pen al neer als ze ineens verder gaat. “Echt alles mag! Ik heb veel liefde in mijn werk gestoken en ik hoop dat dat ook te horen is. In elk geval heb ik er heel veel zin in!” Op 3 oktober is één van MAXINE haar Popronde optredens in Groningen in Buckshot en verder uiteraard her en der in het land.