Loading...
Recensies 2016

Magnifieke Birds of Chicago veroveren Groningen

GRONINGEN – Het was dringen geblazen voor de ingang van de zaal waar de Birds of Chicago tijdens Rhythm & Blues Night zouden spelen in De Oosterpoort in Groningen. Een enkel groepje bulldozerde zich naar voren, zo graag wilde het publiek een plekje vlakbij het podium voor het optreden van de Amerikaans/Canadees/Nederlandse formatie met Allison Russell en JT Nero als speerpunten en toetsenist en accordeonist Bart de Win als vaderlandse trots. Vanaf de eerste seconde was duidelijk waarom zoveel mensen uitkeken naar het optreden. Even over twaalf werd de band binnen gedirigeerd door stagemaster Marieke Polman. Een passend tijdstip, want ‘Real Midnight’ werd ingezet. Een prachtig en sterk begin van het optreden waarbij de band eerst inzette en Allison Russell en JT Nero daarna het podium betraden. Dan prachtige begin zette de norm voor het hoge niveau dat constant gehaald werd dit optreden. Het plezier spatte er vanaf en beide wilden dat plezier en hun liedjes delen met het publiek. Die opzet slaagde in alle opzichten. Dim Star of The Palisades was magnifiek en het oudere nummer ‘All The City Girls’ vrolijk en energiek, Tijd voor praatjes met het publiek en mooie introducties. Op de setlijst een mooie mix van ouder en nieuwer materiaal, waarbij opviel dat in de breedte het oude materiaal al mooi is, maar het nieuwe nog net een stapje beter. ‘Remember Wild Horses’ bij voorbeeld. Naast prima muzikanten, waarbij Nero de gitaar hanteert en Russell op het podium stond met onder andere banjo, ukelele en klarinet, zijn het vooral de stemmen van beide die het grote verschil maken. Afzondelijk zijn de Birds of Chicago al boven gemiddelde zangers, maar samen is één plus één veel meer dan twee. De stemmen van beide smelten samen, jubelen, hebben emotie in overvloed en worden met lef en zelfvertrouwen gebracht. Heerlijk om naar te luisteren en op het podium wordt het enorme niveau van de plaat nagenoeg benaderd. Voeg daarbij de dynamiek van de dansende Russell en Nero en er rolt zo’n golf van kwaliteit, emotie en blijheid van het podium, dat een zaal daar geen weerstand aan kan bieden. Hoogtepunten ‘Kinderspel’ en ‘Estrella Goodbye’. ‘Barley’ wordt in een emotioneel moment opgedragen aan de grootmoeder van Allison Russell en in ‘Trampoline’ de afsluiting, zingen Russell en Nero haast met de lippen tegen elkaar voor dezelfde microfoon. Het symboliseert hoe de muziek van de Birds of Chicago de hele zaal heeft verenigd.