Loading...
Recensies 2023Spot Muziek

Madison McFerrin streeft grote doelen na

GRONINGEN – Het regende dat het goot. De eerste bezoekers van Rockit in Spot / De Oosterpoort in Groningen zochten een schuilplek bij een overdekt stukje tegenover de Trompbrug bij de buren van het complex. Dan kun je zomaar ineens naast één van de artiesten staan, want ook Madison McFerrin en haar drummer Donis zochten daar soelaas van het ongenadig vallende hemelwater. Een telefoontje en met een stevige stap van beide ontsloot zich de deur van het podium zich, net als even later vroeger dan gepland ook voor het gewone publiek de deuren open gingen om de bezoekers droog te laten staan. Op het meest zwoele en warme podium van Rockit, in de kelder, stonden beide dan ook even later op de bühne voor een impressionante set van soul, electro-pop en jazz. Madison McFerrin stamt uit een muzikaal gezin, Haar vader is Bobby McFerrin, die als succesvol zanger nauwelijks introductie behoeft. Vanaf jonge leeftijd ontwikkelde ze echter haar eigen muzikale stijl en met succes. Mooie optredens volgden en twee EP’s verschenen voordat dit jaar haar debuutalbum ‘I Hope you Can Forgive Me’ werd uitgebracht. Een sterk album dat de moeite waard is. Met dit album toert ze nu door Europa en het podium van Rockit was een mooie plek om haar muziek te gaan ontdekken en de podium persoonlijkheid die ze is, met veel zelfspot, goede verhalen en nu en dan wat comedy, waarmee ze zo zou kunnen aansluiten bij een show als het in de Verenigde Staten populaire ‘Wild n Out’. Tijdens de show bleek McFerrin ook vol ambities te zitten en grote doelen na te streven. Eerst betrad Donis het podium vanuit het publiek met een vriendelijk excuse me en een grote grijns waarmee hij uren na het optreden nog door De Oosterpoort liep om alle shows maar in zich op te zuigen als een spons. Achter de drums zette hij aan en even later kwam ook de zangeres het podium op om direct rustig maar fantastisch uit te pakken met de combinatie ‘Deep Sea’ wat overging in ‘Fleeting Melodie’ en een start van een optreden was dat je gelijk pakte. Met ‘OMW’ werd het wat vlotter en met ‘Testify’ en ‘Fallin’ nog wat zwoeler. Qua opbouw had McFerrin een duidelijk plan, eerst de sad songs en daarna het de dansbare liedjes, Sterk was het smekende ‘(Please Don’t) Leave me Now’ waarin vooral de zang voortreffelijk tot zijn recht kwam. Met alleen een drummer en McFerrin die zelf geen instrument bespeelde waren er enige hulpmiddelen nodig om toch die mooie sound te krijgen. Dat lukte voortreffelijk, want live doet het niet onder voor haar uitstekende album en je hebt als bonus de steeds meer op haar praatstoel zittende zangeres die met inhoudelijke verhalen, en nu en dan was ze niet bevreesd om zichzelf op de hak te nemen, de liedjes aan elkaar knupte en van context voorzag. ‘Utah’ was bijvoorbeeld geïnspireerd door reizen door de Verenigde Staten, waarbij ze telkens met haar inmiddels ex slaande ruzie kreeg als ze Utah binnen reden. Een ongelukkige reden, maar deze rustige breakup song was erg intens en prachtig. Madison McFerrin beseft dat Mariah Carey jaarlijks nog miljoenen op haar bankrekening ziet verschijnen met haar kersthit. Kerst kwam dan ook vroeg op Rockit want met ‘Alone on Christmas’ wil de artieste eigenlijk dit succes evenaren of zelfs overtreffen met een aanstekelijke en prachtige meeklapper. Persoonlijk was ‘Run’ over haar overoverovergrootmoeder die probeerde te ontsnappen aan de slavernij en voor haar een bron van inspiratie is en dit was wel het mooiste liedje van deze show. McFerrin ronde het af met de meezinger ‘Try’ dat ook opviel door het contrast van de rustige zang en de felle drumpartijen van Donis. In de kelder van De Oosterpoort kun je nergens heen, dus het toegift ‘God Herself’ dat a capella werd gebracht en fantastisch was volgde direct. Een aanwezige talentscout van een bekend Noordelijk podium was onder de indruk. “Ik zou haar heel graag naar ons podium halen, maar die is niet meer haalbaar, die staat straks alleen op de grote podia”, concludeerde hij wat droef en nog onder de indruk van wat hij net had gezien. Als deze muziekindustrie professional gelijk krijgt dan was het afdakje bij de brug en de kelder van De Oosterpoort dus een zeldzame gelegenheid om haar van zo dichtbij te zien.