Loading...
De AmerRecensies 2022

Lucas Hamming heeft nog een halve eeuw veel te melden

AMEN – Geheel vervolgens verwachting werd Lucas Hamming 27 jaar. Veel van zijn idolen werden het ook, Jim Morrison, Kurt Cobain bijvoorbeeld, maar 28 was voor hen een te grote opgave. Hamming wist geheel tegen zijn verwachting in wel deze klip te ronden en dat gaf hem een probleem. Wat moest hij doen met de komende 50 jaar, wat heeft hij de komende halve eeuw te melden, daar was niet op gerekend. Het vormt de basis voor een theatertoer van deze singer-songwriter en indie-rocker het komende najaar die hem onder andere in Assen en Leeuwarden zal brengen. In de tuin van De Amer in Amen gaf hij een aantal proefballonnen voor deze theateroptredens de ruimte naast een boeket van zijn eigen en nu en dan een andermans nummer bij een regulier concert. Hamming was al een periode muzikaal actief, maar kwam echt in beeld via De Beste Singer-Songwriter van Nederland, waar hij het tot de finale bracht, Na een paar EP’s verscheen in 2015 zijn eerste album ‘Ham’, twee jaar later was ‘Luck Is For Suckers’ de opvolger en recent was er met ‘Postponed’ een nieuw album. Naast zijn muzikale werk, maar wel in het verlengde hiervan, speelde hij Judas in The Passion, acteert hij en won hij het programma Maestro als dirigent en was veelvuldig te gast in ‘De Wereld Draait Door’.  De wielerliefhebber – een rit van 280 kilometer heeft hij als verste afstand staan en Noord-Groningen is plat en saai – is een vaste gast bij Radio Tour, waar hij iedere dag een rit muzikaal interpreteert, maar deze reeks werd onderbroken voor het optreden in De Amer. Hij was niet op fiets, maar kan misschien in zijn openingsliedje wel een antwoord vinden op de vraag wat hij nog te melden heeft. Hamming opende met een ingetogen en gepassioneerde cover van zanger, stijlicoon en acteur David Bowie die immers de 27 ook ruimschoots achter zich liet en relevant bleef. Diens ‘Major Tom’ kreeg een gedenkwaardige uitvoering. Zanger en acteur is hij al, maar als stijlicoon bewees hij zich ook in Amen. Het zou een nieuwe strijdkreet van het podium kunnen worden. “Trek je crocs aan en kom naar Amen!” Lucas Hamming vertelde dat hij zijn crocks had aangedaan en droeg ze op het podium. Hij zorgde zo voor een herwaardering van dit comfortabele schoeisel. Later in het optreden onthulde hij ook dat hij inmiddels mouwloze hemdjes droeg op verzoek van vriendin. Er valt als stijlicoon nog wel wat te verwachten van Hamming. Op het podium zette hij vaart met ‘Outta My Mind’ en presenteerde in het rockende ‘Mr Blue Skye’ naast zijn reguliere zangstem ook in een nummer te kunnen variëren met een hoger stem geluid, waardoor hij als het ware twee stemmen met twee zanglijnen ter beschikking heeft en het soms een duet met zichzelf werd. Erg mooi was het rustigere ‘Be Good or Be Gone’ dat even prachtig werd gevolgd door ‘Temporary Remedy’ over hoe bepaalde middelen slechts een tijdelijk respijt bieden van dagelijkse zorgen. Tussen door had hij lange verhalen vol chaos en draden die hij kwijt raakte over ADHD, zijn rock idolen, de keer dat hij in de bak terecht kwam of gedachten die opschreef. Daar zaten prachtige observaties tussen. Over de dood, met als aanleiding het geweldig mooie ‘Don’t You Go’ over hoe doodgaan minder erg is dan niet doodgaan, omdat je dan afscheid moeten nemen van iedereen die om je heen sterft en steeds weer je dat hartverscheurende gemis moet doorstaan. Die openheid, die verhalen moeten nog wat vloeiender worden en vanzelfsprekendheid in zich krijgen, maar gaan een boeiend theaterprogramma opleveren, waar Lucas Hamming je heel dichtbij laat komen.  In de film ‘De Oost’ speelt Hamming een kleine rol, waar hij van Willie Derby ‘Verlaten’ zingt en dit bracht hij ook in Amen. Door naar zijn liefdesleven, waar hij bezwoer in ‘Never Fall in Love Again’ nooit meer verliefd te worden om liefdesverdriet te vermijden, maar nu toch weer gelukkig is, ondanks dat hij verfoeide hemdjes moet dragen. Prachtig, steeds gedreven zingend en met die passie waarop hij zijn gitaar hanteert, sloot hij af met ‘Falling’ en ‘Never Let You Down’ en als toegift een Frans
nummer met de tekst op zijn telefoon balancerend op zijn gitaar. Lucas Hamming heeft nog veel te bieden de komende vijftig jaar met optredens als dit en heerlijke, chaotische, verhalen en los uit de pols afgeschoten gedachten.