STOCKHOLM – Voor de tweede keer deze aanloop naar Eurosonic belanden we in Zweden. Eerder spraken we in Gotenburg met Cobrah, maar nu bezoeken we de Zweedse hoofdstad. In Stockholm is er de kans om te spreken met Lina Hansson van Violet Days. Het is een koude dag in Zweden, net boven het vriespunt. Grijs trekt het dicht, maar neerslag wordt niet verwacht. Het is duidelijk dat kleur vandaag niet uit de hemel zal komen, maar gelukkig is Gamla Stan, het oude Middeleeuws aandoende centrum van Stockholm kleurrijk genoeg en ook Lina Hansson staat al gauw fris en vrolijk te popelen om aan het vertellen te gaan. Ze kijkt duidelijk uit naar haar komst naar Groningen, waar nog niet precies duidelijk is waar en wanneer ze met haar begeleiders zal optreden voor haar Showcase tijdens Eurosonic. Gevlucht uit de kou en grijzigheid maken we het behaaglijk met koffie in een etablissement. Violet Days is één van die acts uit Zweden die door kwaliteit en toegankelijkheid te verbinden, snel naam maakt met haar werk.
Stockholm, mooie stad is het eerste onderwerp van gesprek. Het is er grijs en al vroeg donker. “Het kan inderdaad erg donker worden in Stockholm, misschien dat daarom veel liedjes die hier wegkomen ook vaak zo donker zijn”, lacht Lina Hansson. In de winter, zoals nu, komt de zon pas op om 9.00 uur en gaat hij alweer onder zo rond 15.00 uur. Aan de ander kant is het ook heel inspirerend, want er zijn heel veel erg getalenteerde artiesten en schrijvers in Stockholm. Je kunt het hier bijna niet slecht doen als je artistiek bezig bent en dat is een geweldig gevoel. Ik wilde vroeger als klein kind al iets gaan doen met muziek. Ik wist dat zeker. Ik kom uit een familie van muzikanten. Er werd altijd bij ons gespeeld en gezongen, dus eigenlijk is het allemaal heel natuurlijk en vanzelfsprekend gegaan. Ik heb altijd heel erg gehouden van het gevoel dat muziek me gaf en daarnaast ontdekte ik de therapeutische werking van het schrijven mijn eigen liedjes. Om echt die slag te maken moet ik Avril Lavigne bedanken. Ik kreeg voor mijn verjaardag haar single ‘Complicated’. Vanaf het eerste moment dat ik dat liedje hoorde heb onmiddellijk de repeat knop ingedrukt en heb me direct gerealiseerd dat dit het soort muziek was dat ik wilde maken. Ongeveer in diezelfde periode heb ik gitaar leren spelen en ben de eerste ideeën voor eigen liedjes gaan uitwerken.” Als het dan echt serieus wordt neemt Lina Hansson een ingrijpend besluit. “Ik ben naar Stockholm verhuist uit een heel klein plekje in Zweden, omdat ik een band wilde vinden. Ik wist dat ik live wilde spelen, dus had ik uitgemaakt dat een band nodig had en ook vrienden, want ik kon helemaal niemand in Stockholm. Ik ben begonnen met kennismaken met iedereen dat daar voor open stond en daarna begonnen er dingen te gebeuren en had ik ineens een band. Als ik nu live speel dan is het meestal met de hele band, maar in de studio zijn het meestal producer en gitarist Kris Eriksson en ik. Kris produceert bijna al mijn liedjes. Violet Days is echt mijn alter ego.”
Avril Lavigne gaf Violet Days een eerste richting qua sound in wat Eurosonic het label alternatieve rock of indie Pop meegeeft. “Het is een behoorlijke reis geweest om de,” Hansson maakt in de lucht met haar vingers het aanhalingsteken”, juiste sound te vinden. Kris en ik zijn al jaren aan het experimenteren om uit te vinden waar we echhhhhttttt van houden”, benadrukte de zangeres met een lach. Dat zet ze het gezicht weer op standje serieus en gaat verder. “Ik voel dat het een ononderbroken reis is, waarbij je constant aan het rondkijken bent naar het volgende item. Ik wil dat mijn sound consistent is met wat we hebben uitgebracht, maar ik wil ook er zeker van zijn dat het toch ook altijd evolueert.”
Zonder tussen pauze stapt ze over op het onderwerp van het schrijven liedjes, dat natuurlijk ook verwant hier aan is. Buiten verdwijnt het licht en alleen de lampen verhinderen dat we binnen al compleet in het duister tasten. “Het schrijven van de liedjes gaat weer op andere manier. Soms gebeurt een liedje gewoon, terwijl je thuis aan de keukentafel zit, soms ga je in de studio aan het werk met nog twee songwriters en heb je het in een dag af en soms werk je er gewoon drie maanden aan om het naar tevredenheid klaar te krijgen. Het is zo leuk dat al die liedjes toch een heel verschillende ontstaanswijze hebben. Ik schrijf altijd veel droeve liedjes, ik denk dat het is omdat het de manier is waarop ik dingen die me dwarszitten verwerk. Ik probeer altijd goed naar mezelf te luisteren en wat ik op dat moment voel en dat iets op te schrijven wat oprecht voelt.”
Die liedjes vinden dan hun weg naar de setlist, maar ook naar de plaat. Kersvers is de tweede EP van Violet Days ‘Lovers & Losers’ , de opvolger van de ook nog maar relatief pas verschenen debuut EP ‘Made in my Head’. “Het doel van ‘Lovers & Losers’, nou het af krijgen en het uitbrengen”, grinnikt Hansson. “Ik kan je vertellen; daar zijn we in geslaagd!”, Dan gaat ze serieus verder: “Ik hoop dat we er in de loop van de tijd nog meer mensen mee gaan bereiken. Dit is nog maar mijn tweede EP, ik kan hem alleen vergelijken met onze eerste EP. Ik denk dat ze heel goed samengaan. Je zou de tweede als een vervolg op het eerste kunnen beschouwen.”
Dan sluiten we af met het onderwerp Eurosonic en de liveshow tijdens de Showcase van Violet Days. “Ik hou van optreden en de verbinding met de mensen die zijn komen kijken en luisteren. Zelfs al zijn het volkomen vreemden, ik hoop dat we vrienden worden en misschien dat ze wel fan worden. Ik weet eigenlijk nog niet precies wat ik van een showcase festival als Eurosonic kan verwachten. Ik ben er nog nooit geweest. Uiteraard hoop ik dat de juiste promotors in de zaal staan, die ons kunnen helpen aan een paar mooie plekken op festivals deze zomer”, lacht Lina Hansson lief. “Uiteraard hoop ik ook dat er wat fans van onze muziek in de zaal zijn in Groningen. Het wordt een plezierige show met heel veel energie en we presenteren ook een paar nieuwe liedjes.” Violet Days kun je vinden op Eurosonic in Groningen in januari. Tijd en plek worden nog bekend gemaakt. In het straatbeeld van Stockholm heeft inmiddels aan het eind van de middag inderdaad alle kleur plaatsgemaakt voor een donkere schemering. Het decor voor het schrijven van droeve liedjes.