Loading...
Recensies 2018

Kathy Ziegler verwent met gitaarspel

STEENDAM – De Haarlemse singersongwriter Kathy Ziegler deed op een korte Europese tournee door onder andere Zwitserland, Duitsland en Friesland ook Steendam aan voor een optreden in Podiumcafé Peter en Leni. Dat was niet vreemd, want Ziegler is regelmatig met andere, vaak Amerikaanse, artiesten onderweg als ondersteuning met haar gitaarspel. Nu stond ze dan solo op het podium. De rustige opening ‘Wish’ was nog niet optimaal. Kathy Ziegler heeft een hese breekbare stem die niet iedere luisteraar zal bevallen, maar zeker wel zijn charme heeft en net wat beter tot zijn recht komt in de nummers met wat meer tempo. De zang viel beter op zijn plaats in ‘Fields of Blooms’ en vooral het mooie ‘Dead Classic’. De keuze voor onderwerpen is deels heel persoonlijk. Zo gaat ‘Fields of Blooms’ over de contradictie tussen je daadwerkelijke leeftijd en hoe jong je je voelt. Dat Kathy Ziegler niet meer piep is gaf de leesbril die op haar hoofd geplakt bleef gedurende het optreden aan. ‘Dead Classic’ gaat in op de gewoonte in de Verenigde Staten om oude auto’s niet naar de sloop te brengen, maar ze ergens achteraf op het erf te parkeren en ze over te laten aan de elementen en tijd. Een mooie tegenstelling tussen dode auto’s en menselijke levensvreugde was ‘Wake Up Wake Up’, dat juist het plezier in het leven als onderwerp heeft. Beide kwamen dan weer mooi samen in ‘These Two Wheels’. Waar de meeste stoere songwriters een roadsong hebben over hun auto of motor, heeft Ziegler dat over haar fiets. Helaas was dit echter het liedje dat het minst uit de verf kwam en dat was jammer, want de singersongwriter bewees wel degelijk erg mooie liedjes te kunnen schrijven. In bijvoorbeeld ‘Diamonds & Ashes’ over de vrijheid die je hebt zonder mobiele telefoon of in de ode aan haar broer ‘Stollen Record’ wat terug grijpt op de jeugd van Ziegler en de ondeugd die beide uithaalden en hoe dat een band schept. De rustige cover ‘Like a Rolling Stone’ had ze prima geziegleriseerd, hoewel ze hierin wel wat tekst vaster had mogen zijn, wat halverwege zich uitte in de verschrikte uitroep, wie weet hoe het volgende couplet begint. Haar grootste kracht is echter haar uitstekende gitaarspel. Op een eigen gebouwde gitaar overtuigde dat bijzonder. Een opmerkelijk optreden van een opmerkelijke singersongwriter die eindigde met de oproep ‘You Never Know’, dat je nu van het leven moet genieten, want je weet noot wat de toekomst je brengt en dat is wijze raad.