GRONINGEN – Scandinavië heeft een lange traditie met het voortbrengen van mooie en intense artiesten. Katéa (Katja Pihlainen) uit Finland zou zo maar de volgende in deze lijn kunnen zijn. “Haar muziek zit ergens tussen, indie, pop en folk in en is enorm hitgevoelig door haar wondermooie stem”, claimt de organiatie van Eurosonic. De Finse staat in de line-up van Europa’s etalage voor poptalent. Niet alleen in Groningen is Katéa opgemerkt. Tussen de Stockholm Sessions door spreken we haar onderweg van Zweden via Finland naar Londen voor het Ja Ja Ja Festival. Next stop: Groningen.
‘De Finse zangeres Katéa is beïnvloed door Amy Winehouse, Adele, Lorde, Florence and the Machine en Lana Del Rey’, aldus Eurosonic. De zangeres ziet een heel andere invloed op haar werk. “Ik denk dat de schemering van Scandinavië zeker zijn weg heeft gevonden in mijn werk. Ik hou van volledig epische, melodische en dramatische liedjes. Het drama leeft in het donker en ik hou van die schemerzoné. Finland heeft veel potentie op allerlei gebied. Ik denk dat er de komende jaren veel interessante artiesten uit ons land van sneeuw en ijs Europa zullen verrassen.” Toch ontkent Katéa niet ook beïnvlioed te zijn door artiesten buiten Finland. Alleen het vijftal dat eerder is genoemd is minder prominent. “Ik denk dat zij de ”modern day” artiesten zijn met wie de mensen je vergelijken als ze over mijn muziek praten. Ik heb veel respect voor ze en voor hun werk. Het is prachtig en inspirerend. Ik denk dat ik zelf echter veel meer beïnvloed en geïnspireerd ben door mensen als Leonard Cohen, Joni Mitchell en Tracy Chapman. Al vanaf dat ik heel erg jong was heb ik naar hen geluisterd en ik kan wel zeggen dat ik met hen ben opgegroeid. Ik vind hoe de teksten van deze drie in elkaar steken briljant is. Het zijn echte poëten en ik bewonder ze zeer. Andere artiesten die ik kan noemen om hun invloed op mijn werk zijn Tori Amos, Damien Rice, Laura Marling en Freddie Mercury. Ik vind het belangrijk om te luisteren naar artiesten uit verschillende genres en tijdperken, Het verkomt dat je te veel vast komt te zitten in je eigen kunstje. Je moet vraagtekens bij je eigen werk durven zetten af en toe en eerlijk zijn tegen over jezelf.”
Het verklaart ook de verschillende sprongen in haar muzikale loopbaan heeft gemaakt. Ze is letterlijk van het ene naar het andere uitsterste geweest in het muzikale spectrum voor ze nu in de Indie Pop is verzeilt geraakt. “Mijn wortels zitten in de jazz. Van het ene naar het andere moment ben ik overgestapt naar klassiek en vervolgens naar een super Indië die zelfs de hipsters te ver ging en via folk ben ik bij de pop terecht gekomen”, beschrijft Katéa haar muzikale odyssee. “Ik denk dat mijn huidige sound een reflectie van al deze genres is. Ik blijf al deze muziek mooi vinden en er inspiratie uit putten. Ik heb nog nooit echt een rock fase gehad of house of dance, Wie weet is dat een volgende stap.”
Waar veel artiesten al thuis ingebed zijn in muziek is dat bij Katéa niet het geval. In tegendeel zelfs. “Mijn familie is eigenlijk helemaal niet muzikaal om eerlijk te zijn. Mijn ouders zijn geen muzikanten, maar draaiden wel veel platen van Queen en Michael Jackson thuis. Ik kan mij niet herinneren hoe ik zelf ben begonnen met het maken van muziek en zingen. Dat is van nature gegaan. Als kind was ik dol op schrijven. Poëzie sprak me erg aan. Het was voor mij vanzelfspekend om bij mijn schrijfsels ook muziek te maken en een prima manier om mezelf uit te drukken. Hoe ik nu mijn liedjes schrijf is erg afhankelijk aan wat voor nummer ik werk. Als ik samen met iemand schrijf zijn het meestal niet erg persoonlijke liedjes, maar ligt de basis in de gesprekken die ik met mijn co-auteur heb. Als ik alleen schrijf zijn de onderwerpen vaak erg persoonlijk, maar eigenlijk haal ik ideëen voor liedjes overal om me heen vandaan. Van kennissen en vrienden, uit mijn dromen, uit landen waar ik heen reis, mensen waar ik mee praat, boeken of films en zelfs het nieuws. Het is soms erg overweldigend om zo omringt te zijn met emoties en haast ’te veel’ inspiratie. Dat is misschien moeilijk te vatten. De oorsprong van de meeste liedjes ligt ook nu nog steeds in de gedichten die ik schrijf.”
‘That Ain’t Love’ is de eerste single van Katéa en dit jaar uitgebracht. “Ik ben nogal een perfectionist als het gaat om mijn muzikale loopbaan”, bekent de Finse. “Ik hou er van om grootse plannen te maken en te kijken hoe ver en waar ze me gaan brengen. Als je muziek maakt, moet je je hoofd niet bij andere dingen hebben, maar je focussen op de muziek. Als er een liedje over dansende kalkoenen in je hoofd zit, is dat het liedje dat je moet schrijven. Je bent tenslotte artiest en geen machine. Liedjes hebben tijd nodig om tot wasdom te komen. De juiste liedjes komen steeds weer terug. Rond Eurosonic breng ik een EP uit en zal mijn tweede single verschijnen. Daar kijk ik naar uit. Op Eurosonic is het mijn doel om een ‘damn good’ show neer te zetten en te kijken wat het me brengt. Daarnaast is het ook gewoon leuk om weer eens in Nederland te zijn. Ik heb een poos in Rotterdam gewoond. Ik hou van dat land. Het is al veel te lang geleden sinds ik er ben geweest.” In alle opzichting is het optreden van Katéa op Eurosonic, voorlopig op 14 januari iets waar iedereen naar uit kijkt.