Loading...
Recensies 2021Spot Muziek

Jubelende gospel bij Natalie Bergman

GRONINGEN – Haar persfoto is niet de meest uitnodigende, maar misschien is dat wel de bedoeling om op te vallen in het aanbod van Take Root, het jaarlijkse roots en Americana festival in Groningen. Het lukte Natalie Bergman in ieder geval moeiteloos de Lutherse Kerk te vullen samen met haar band. Een prachtige plek voor de Americana gospel van Bergman. Natalie Bergman is vooral bekend van Wild Belle. In deze band speelt ze samen met haar broer Elliott Bergman. De oorsprong van het concert in de Lutherse Kerk in Groningen kan worden gevonden in een werkelijke enorme en onbevattelijke tragedie. De vader en stiefmoeder van de Bergmans kamen om bij en auto ongeluk. Dit vreselijke nieuws bereikte het duo vlak voor ze het podium op zouden van een concert. Nieuws wat zo onverwacht en tragisch was, dat er een proces van genezing nodig was. Natalie Bergman had altijd al haar geloof, maar van de ontwikkelingen in de hedendaagse Christelijke muziek hield ze zich niet op de hoogte. Het oudere gospelwerk was wel een een bron van inspiratie. In die periode begon ze een verklaring te zoeken in het onbevattelijke en begon Bergman in Los Angeles op haar eigen wijze gospels te schrijven. Op het moment dat het grootste deel van het album op papier stond, reisde terug naar huis in Chicago en schreef ook met haar broer nog een song. Dit werd uitgebracht op het album ‘Respect’, waarop de zangeres zelf het gros van de instrumenten en zang voor haar rekening neemt. Uiteraard gaat dit minder eenvoudig als je op toer bent en dus reist een formatie bestaande uit zangeres Elisa Latrice, Kellen Harrison op bas, Mark Noseworthy op gitaar en percussionist Aaron Steele met haar mee. Om geen noot te missen stonden de eerste belangstellende al ruim een uur van te voren voor de deuren van de kerk en werden verwelkomt door Bergman met een blij ‘I Will Praise You’ als openingsnummer. Een aansprekende kennismaking met het gezelschap. In deze opener zongen Bergman en Elisa Latrice tweestemmig en dat was ook in ‘I’m Going Home’ het geval. De zangeres was zelf achter de toetsen gekropen en gaf dit nummer met een mooi orgeltje extra kracht. Dat sterke begin werd afgerond met een triomferende ‘Shine Your Light On Me’. Natalie Bergman heeft een stem die de Engelstaligen zo mooi ‘High Pitched’ noemen. In het geval van gospel zorgt dat juist voor een mooie extra jubel in de zang. Prachtig in samenzang en als tweede stem was er de ondersteuning van de in een fraai door Bergman ontworpen jas gehulde Elisa Latrice. Latrice, zelf ook een kundig Singer Songwriter die enige tijd terug de mooie EP ‘Two the Moon’ uitbracht, deed qua zang niks voor de naamgeefster van de band onder. In feel van de liedjes is er behalve de gospel en de merkbare invloed van folk en Americana ook een Afrikaanse tint te ontwaren. Aaron Steel gebruikt vaak van oorsprong Afrikaanse slaginstrumenten naast de drums, maar ook in het gebruik van Highlife invloeden in het gitaarspel klinkt deze invloed door. Na het rustige, maar mooie ‘Talk to the Lord’ was ook ‘You Make My World Go Around’ met mooie gitaren en een beetje een Joe Cocker-achtig gevoel rondom het nummer prachtig. Die jubel in de zang was voortdurend aanwezig, maar op zijn mooist in ‘You’ve Got A Friend in Jezus’. Het nadeel van dit podium bij gebruik bij een festival als Take Root is dat de looproute in de Lutherse Kerk pal voor het podium is. Het leek Bergman toch wat onzekerder te maken toen na een half uur  regelmatig tussen de nummers mensen zich naar de uitgang haasten om vooral een andere act niet te missen. De zangeres sprak nu en dan met haar publiek, maar was het meest uitgesproken terwijl ze haar connectie met het geloof uitlegde. Dat was een geloof van liefde en dat was terug te horen in de muziek. Mooi licht en geen donderspeech van een vertoornde god, maar een warm bad. Ze hield dan ook van iedereen afzonderlijk in het publiek. Het concert eindigde prachtig met ‘You’ve got a Woman’ en ‘Keep Those Teardrops From Falling’. Een dame met een prima band die je nog wel eens meer de tijd wil geven en de rust van een podium en een publiek dat speciaal voor haar komt. Deze kennismaking met de Amerikaanse was in ieder geval prachtig met haar eigen invulling van het gospel en de hele vibe die er om heen hing. Recent verscheen na ‘Perfect’ ook nog een verrassing EP. Wellicht aanleiding om haar nog eens terug te vragen. Zieltjes heeft ze zeker gewonnen.