EMMEN – Die ochtend was Jas Josland and her Really Cool Band om 2 uur in de ochtend opgestaan om via het hoofdkwartier van TJ Concerts in Hoofddorp naar Ons Café in Emmen af te reizen voor de eerste afspraak van de Europese tournee van deze Nieuw-Zeelandse op het vasteland. Jas Josland is geen onbekende in Nederland. Regelmatig tourt ze solo met haar hoed en gitaar, maar dit was de eerste keer dat ze met band rondtrekt. Drummer Shanece Gransam uit Trinidad & Tobago, toetseniste Katy Channing uit Florida ( beide spelen ook in The Little Things) en de Britse bassiste en singersongwriter Tash Bird kwamen elkaar tegen tijdens een festival in Schotland. Dat kklikte en besloten werd daarop te gaan touren, eerst in Nieuw-Zeeland ter promotie van het Josland album ‘See What You Did There’ en nu dan moet Europa worden veroverd als band, te beginnen in de verwelkomende atmosfeer van Ons Café in Emmen. Ondanks de lange reis werd met veel enthousiasme een mooi en degelijk optreden gegeven. Hangt Josland solo tegen de folkpop aan, met band is het geluid veel steviger en is het meer rockpop. Soms, zoals in het openingsnummer ‘Fishbowl’, is het zelfs onvervalste rock. Even wennen voor degene die toch een meer folkshow verwacht hadden, maar ook in muziek telt dat vooraf behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst bieden en al snel stond heel Ons Café mee te deinen met ‘Hot Sun Holiday’. Een nummer met veel potentie om ook door te breken naar een groter zomers publiek. Naast eigen werk ook een aantal covers, te beginnen met ‘Zombie’ van The Cranberies, een nummer dat veel vaker als cover wordt gebracht en meestal slecht uitpakt, maar Jas Josland and her Really Cool Band slaagden er in om dicht genoeg bij het origineel te blijven voor de herkenbaarheid, maar ook goed een eigen invulling te geven, waarbij Josland prima naar haar mogelijkheden zong. Het bereik van een Dolores O’Riordan heeft ze niet in haar zang, maar met haar sterke licht heze stem wist ze toch een uitstekende versie neer te zetten waarbij nog is op te merken dat het nummer toch wel erg lang werd gemaakt. Ook de Muse cover ‘Uprising’, waarbij ook de rest van de band zich vocaal liet gelden beviel uitstekend, maar ‘Psycho Killer’ van de Talking Heads was minder aansprekend. Voor de pauze verraste Josland nog met een erg mooie versie van ‘Poison Me’ en even later met ‘Trapped’ war ze solo begon, waarna Tash Bird bijviel met haar bas, gevolgd door de toetsen van Katy Channing en tenslotte de drums van Shanece Gransam. Het was één van de weinige liedjes waarin Gransam niet een hoofdrol had. De dame uit de Caraïbische streken toonde zich een dynamische en swingende drummer vooral in ‘Change’ dat ze opende met een indrukwekkende drumsolo, waarbij aandacht was voor impact in plaats van snelheid. Veel nummers kregen een mooi intro, waarbij Josland en Channing omstebeurten wat vertelden. Bijvoorbeeld over ‘Ditched’ waarin Josland de relatie beschreef van haar kajuitgenoot toen ze werkte op een cruiseschip die een verhouding begon met de machinist die dan volle kracht vooruit was en dan weer vol de ankers uit. Op andere manieren werd ook publieksparticipatie gevraagd, maar een poging om de hele zaal door de knieën te krijgen werkte duidelijk niet en deed een beetje afbreuk aan het optreden. Dat was jammer, want er staat verder een fijne volwassen show. Mooie nummers als ‘Awkward Eyes’ en het vlotte popnummer ‘Money’ volgden, waarna met het gevoelige ‘Wanted To Say’ werd afgesloten, maar eigenlijk direct verder werd gegaan in een fiks rockend toegift met ‘Lie To Yourself’ en de Jet cover ‘Cold Hard Bitch’. Emmen was veroverd, nu is Jas Josland and her Really Cool Band op weg om de rest ook te bedwingen.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden