Loading...
Recensies 2023Spot Muziek

Jarrod Dickenson verpakt het protest in prachtige liedjes

GRONINGEN – Het is al jaren geleden dat Jarrod Dickenson met zijn Nederlandse promotor Bert de kleine café’s en podia bezocht. De volgende keer in Nederland stond hij al op aansprekendere bühnes als De Amer in Amen en daarna ging het snel met de inwoner van Nashville, die toen nog in respectievelijk Texas en later New York woonde. Zijn manager droeg hem over naar grotere management bureaus en via slimme keuzes en een aantal voorprogramma plaatsen verkreeg Dickenson een steeds grotere schare volgelingen. Voor Nederland betekende dat onder andere een optreden op Take Root in De Oosterpoort in Groningen en een eigen headline tour die hem de meest ongelukkige avond van allemaal via De Oosterpoort organisatie in 2022 in Het Aa-Theater bracht. Het was de periode waar het aantal toeschouwers zeer beperkt was, een maatregel die net een dag eerder was losgelaten, tot in dit specifieke geval  niet meer dan 20 mensen, om pandemische redenen en een epische storm over Nederland raasde en het onverstandig maakte om de neus, zelfs voor Jarrod Dickenson, buiten de deur te steken. De herkansing pakte echter goed uit, Een enthousiast publiek ontving Dickenson en zijn echtgenote Claire Dickenson-Ward in dezelfde zaal waar hij indertijd met Take Root zijn publiek charmeerde en deed genieten van een prachtig concert. Bij deze gelegenheid toert Dickenson ter promotie van zijn nieuwe, zeer fraaie, album, ‘Big Talk’, de opvolger van zijn debuutalbum ‘The Lonesome Traveller’ en diens opvolger ‘Ready the Horses’. Een belangrijke verandering is, dat Dickenson onomwonden zijn mening durft te geven. Hij blijkt op het album een aantal gepassioneerde protestsongs te hebben opgenomen, die ook op het podium van Spot / De Oosterpoort terug komen. Het zijn overigens liedjes die niet met de botte bijl worden gebracht, maar mooi in lijn met de prachtige songwriting en nu en dan subtiel, maar op andere momenten ook helder en pregnant, gebracht worden, zodat er geen misverstand kan bestaan over de boodschap. In De Oosterpoort opende Dickenson met ‘Faint of Heart’, een fraai rustig nummer van ‘Ready the Horses’, dat met ingehouden kracht en percussie en vocale ondersteuning van Claire Dickenson wordt gebracht. Een fraaie binnenkomer en met een mooie opbouw van de set volgt het erg mooie ‘Prefer to Lose’. Een nummer dat op de plaat lekker funky is, maar de blazers heeft hij niet meegenomen, maar desondanks met zijn prachtige stem weet hij het erg indruk wekkend te maken. Het eerste hoogtepunt is het duet ‘Your Heart Belongs To Me’, waarbij beide echtelieden hun liefde bezingen en dat erg mooi en oprecht doen, waarbij blijkt dat Claire Dickenson ook een bijzonder mooie zangstem heeft. Een mooie thema heeft ‘Born to Wander’. Het niet kiezen voor het succes van de maatschappelijke ladder, maar je droom blijven najagen. Mooi en rustig en naar mate het concert vordert steeds inhoudelijker kondigt Dickenson zijn liedjes aan. ‘If You’re Looking’ gaat er bijvoorbeeld over de tijd aan het begin van de pandemie, de wereld wist niet wat er stond te gebeuren en om elkaar steun te geven, schreven Jarrod en Claire Dickenson samen een prachtige song waarin ze aankondigen met zijn beide elke storm te kunnen doorstaan. Heel erg mooi, ook door het fraaie gitaarspel van de geboren Texaan. Een andere factor is de politiek in Verenigde Staten. Duidelijk geen fan van de vorige president neemt Dickenson hem in ‘Bamboozled’ scherp en krachtig op de korrel in met een heldere boodschap dat hij de Amerikanen een rad voor de neus heeft gedraaid. Prima dat artiesten op deze manier hun maatschappelijke betrokkenheid tonen. Via ‘With Any Luck’ en het prachtige, intens gebrachte ‘Nothing More’, eigenlijk het mooiste liedje van de show, eindigt het met bluesy song met een aansprekende groove ‘Long Hard Look’. Een mooi lied om mee af te sluiten en de boodschap me te geven, dat je ook goed naar je eigen gedrag moet kijken in wereld waarin de tegenstellingen steeds scherper worden en je af moet vragen wat je eigen rol in het geheel is. Jarrod Dickenson is een fantastische Americana songwriter en een prachtig artiest warme en met honing doordrenkte stem en met een keur aan hele fraaie liedjes, soms klein en kostbaar, andere keer lekker rockend, die zijn droom, met steun van vrouw Claire, stap voor stap verwezenlijkt. Terecht, dit was erg mooi en het is uitkijken naar het volgende optreden. Was er door de storm de vorige keer nauwelijks publiek, nu was er een stormachtig applaus voor Jarrod Dickenson.