ANDEREN – Het is gewoon lef tonen. Nog voor ze een noot zelf gezongen had, wist Janne Schra bij haar optreden in Nijend24 in Anderen het publiek aan het zingen te zetten en op de aangehouden noot, zong de Amsterdamse zangeres a capella, met een handgebaar werd gitarist Laurens Radstake duidelijk dat gitaar nog even mocht zwijgen, een lied. Schraa met het Nijend24 koor voor het eerst, maar niet voor het laatst deze avond vormde een fijne combinatie. Het optreden van de zangeres was een buitenkansje voor het podium. Janne Schra stond allang op het verlanglijstje en toen de Amsterdamse artieste aangaf een toer langs kleine podia te willen doen was het contact snel gelegd en verscheen de datum op de agenda. Een uitverkocht huis tot gevolg. Het was ook een avond waarop een reddingsboei werd geworpen. Niet omdat het Andersche diep buiten zijn oevers was getreden, maar een reddingsboei voor de wereld.
Het trackrecord van Janne Schra is lang en imponerend. Met Room Eleven en Schradinova had ze succes, voor ze onder eigen naam verder ging. Uitschieter in het oeuvre is onder meer het prachtige project met het Noordpool Orkest over dichteres Vasalis met liedjes op basis van haar teksten, wat een passend slot kreeg met een optreden op de Brink in Roden, waar Vaslis woonde. De afgelopen periode bracht ze in 2018 het album ‘OK’ uit. Maakte met Janne en de Vogels weer een uitstapje naar het Nederlands met het, terecht, met een Edison onderscheiden ‘In de Regen’ en haar voorlopig laatste album is ‘The Heart is Asymmetrical’, dat in 2013 het levenslicht zag. Tot begin dit jaar was ze gast bij een toer van The Ramblers in de Nederlandse theaters en daarnaast is ze kunstschilder en bracht ze in 2017 haar boek vol observaties ‘Je kijkt wel, maar je ziet niks’ uit. Momenteel werkt ze met Laurens Radstake aan een nieuw album. Radstake is allang op pad met Schra, maar was eerder zelf de frontman van de band Avant La Lettre. Beide toeren nu onder de noemer ‘A lot of water in the water’. Een programma met kleine liedjes om de mensheid te redden.
Na het gezamenlijke begin opende het duo de show met ‘Hold on to’ en het mooie ‘Paris Syndrome’. Vooral dat tweede nummer, iets meer uptempo dan het begin, was een fantastisch cadeau met hele gevoelige zang en prima begeleiding. De reddingsboei: Schra constateerde dat het in de wereld niet zo lekker loopt, ze vertelde dat ze liedjes had geschreven als tegenwicht. We zijn immers geweldig goed in elkaar de kop in te slaan of om de wereld waarin we leven te vernietigen, maar we zijn ook creatief en hebben passie en mededogen. De liedjes van Schra vormen een reddingsboei in deze wereld voor een ieder die zich er aan wil vast klampen. De rustige meezinger ‘Water’ een nieuw nummer dat vast op het komende album staat, is hier een voorbeeld van. Even verderop had de zangeres een Nederlands intermezzo. Uit haar Vogels repertoire zong ze het prachtige ‘In de Regen’ dat ze a capella begon voor Radstake halverwege bijviel en meer dan fantastisch was het eveneens a capella ‘Oppervlakte’ op een tekst van Margaretha Droogleever Fortuyn-Leenmans die als Vasalis zoveel reddingsboeien wierp in de vorm van haar gedichten. Terug naar het Engels met ‘Underneath’ en ‘5 years’, dat een mooie intensiteit had vlak voor de pauze. ‘Friends’ volgde na de pauze. Eigenlijk in elk nummer imponeerde Schra met haar prachtige stem, fijn besnaard geaccentueerd door Radstake, die ingetogen en onopvallend toch een grote stempel drukte en nu en dan bijsprong als tweede stem. Weer een prachtig nieuw nummer was ‘Dragon’. Een nummer over, zo legde Schra uit, dat je problemen eigenlijk het beste recht in de bek kan kijken en er niet voor weglopen. Regelmatig en geroutineerd, zonder sleets te zijn, zette ze zo een nummer wat meer in de verf. Even leek ‘Eidoo’ het hoogtepunt van het optreden te worden, met een lekkere uptempo uitvoering, maar daar dacht het Nijend24 koor anders over. Met een eigen zang lijn voor de hoge stemmen en de lage stemmen vormde het publiek de bedding, waartussen Schra’s stem stroomde op een fabuleuze manier in ‘Speak Up’. Daarna werd het mooi afgerond met de Sonny & Cher cover, met Radstake als Sonny, ‘I Gou You Baby’ en het intens ‘Good Now’ als sluitstuk met daarin voorgelezen de tips van Schra voor deze tijd, althans hoe zij het aanpakt. Een korte tweede set, wat gecompenseerd werd door de kwaliteit, maar toch te snel voorbij was, werd nog verlengd met een toegift. Een show waarbij de boze buitenwereld even weg was, waarbij melancholie zijn plek had naast humor en tal van andere emoties. Even in het moment zijn, het was een suggestie van Schra die gelijk toe te passen was.