Loading...
EurosonicInterviews 2021

Irène Drésel: Muziek zonder woorden kan reizen

PARIJS – “De plaat accentueert de repetitieve en ruimtelijke aard van haar songwriting, dompelt je onder in haar wilde psyche om in een veld vol bloemen de nacht in te dansen”, omschrijft Eurosonic / Noorderslag de tweede onlangs verschenen plaat van Irène Drésel. De Parisienne heeft de Franse lichtstad ingeruild voor een prachtige oude boerderij vol historie op het platteland. Het is druilerig en net boven nul als we tevergeefs op zoek gaan naar zo’n veld met bloemen om in te dansen. Verkeerde jaargetijde. Enthousiasme is er zeker wel. “Kom maar direct, want het is enorm druk en wat ik nog allemaal moet doen stapelt zich op één. anders kom ik er nooit aan toe”, schuift ze ander belangrijke zaken even op zij. De biografie van Irène Drésel op de site van Eurosonic leest verder: “Kleurrijke techno, sensueel en gewaagd: voilà̀, een samenvatting van de hypnotische wereld van Irène Drésel. De polymorfe artieste componeert alleen, maar wordt live vergezeld door een percussionist. Na twee EP’s verscheen eerste album ‘Hyper Cristal’ begin 2019, in juni 2021 gevolgd door ‘Kinky Dogma’.” Geen veld van bloemen, maar een sprankelend gesprek met de Franse Eurosonic inzending.

Het zijn inderdaad drukke dagen voor Irène Drésel. De deur van haar 18de Eeuwse boerderij sluit ze straks achter zich om zich in de Russische winter te storten voor optredens in Moskou en St. Petersburg deze laatste maand van het jaar en dan lonkt in het nieuwe jaar Groningen, waar ze in de Kokomo Club haar Eurosonic showcase zal presenteren. Een prachtige omgeving, ook in het druilerige najaar, en de tegensteling met de hectiek van Parijs is groot. De rust tegenover de heisa van de grote stad, dat moet toch andere muziek op leveren? “Nee, niet noodzakelijk. Wonen op het platteland helpt me gewoon om me op mijn werk te concentreren, zonder me te laten verleiden door de externe afleidingen die ik ervoer toen ik in Parijs woonde”, lacht de Eurosonic participant.

Aan de ene kant is het vanzelfsprekend dat ze in de muziek is terecht gekomen, maar aan de andere kant maakte ze zelf eerst een andere keuze. “Ik kom uit een familie van muzikanten, klassieke muziek wel te verstaan, maar mijn droom was om eerst een hedendaagse kunstenaar te worden. Ik had als specialiteit fotografie en tekenen. “Aanvankelijk studeerde Drésel ook beeldende kunst. Volgens de Française een belangrijke opstap voor haar muzikale loopbaan. “Zeker wel! Mijn jaren bij de Beaux Arts hebben in mij een creatieve geest gesmeed die in feite een deel van mij is. Ik zou muziek niet kunnen beschouwen zonder het visuele deel dat ermee gepaard gaat.” Op het moment dat wel de overstap, in zoverre die zaken niet elkaar overlappen, is gemaakt ging het ook uitstekend.  “Dingen gebeurden als vanzelfsprekend. De concerten volgden elkaar op, ons boekingsbureau en het hele team hebben heel goed werk geleverd om mijn muziek en mijn universum te promoten.”

De muziek van Drésel is Electro. Electro op haar geheel eigen stijl met dragende en vaak melancholische melodieën. Het is sensueel en emotioneel. “Ik volg mijn instinct zonder noodzakelijkerwijs een mode of een trend te volgen”, vertelt ze over haar muziek. “Aan mijn zijde voegt mijn percussionist een natuurlijke en levendige toets toe op het podium. Als ik een stuk componeer doe ik geen concessies. Zolang ik geen kippenvel heb, valideer ik het niet! Er zijn geen teksten in mijn muziek. Het is elektronische muziek met sterke techno-invloeden. Ik luister naar mijn hart, ik volg mijn instinct. Ik stel me voor dat ik de liedjes op het podium speel en het publiek meeneem in mijn wereld. Het is een hypnotiserend universum dat niet alleen stopt bij de audio. Er is een heel visueel universum rond mijn werk: op het podium word ik omringd door een floraal decor van kunstbloemen. Soms, bij bepaalde shows, wordt er een video op de achtergrond geprojecteerd met zeer verzadigde en levendige kleuren, geïnspireerd door mijn animatie-muziekvideo’s. Ik vind dat techno muziek gedeeld moet worden. Op het podium komt het tot leven. Ik heb de tracks nodig die in mijn land zijn gemaakt om live te laten bloeien voor duizenden mensen. Het is een communie!”

Niet alleen op het podium. Haar tweede album ‘Kinky Doma’ is onlangs verschenen. Het is de opvolger van haar debuut ‘Hyper Cristal’. “Ik zag het als het logische vervolg op mijn eerste album ‘Hyper Cristal’ vertelt Irène Drésel. “Het is een wereld die je met de hand betreedt. In het eerste nummer herhaal ik in het Frans de woorden “Bienvenue, soyez les bienvenus” en dan gaan we op techno reis met verschillende kleuren.” Het resultaat is prachtig met ronde ritmes en de bedwelmende lagen schept de artieste een geheel eigen wereld, waarin het goed toeven is.

Dat is het alweer tijd om te besluiten. Dat doen we met uiteraard een kijkje naar de verwachtingen van Irène Drésel van haar showcase op Eurosonic. “Ik ben gewoon blij om in het buitenland te spelen. Muziek zonder woorden is muziek die kan reizen. Ik zou graag dezelfde show willen presenteren als hier in Frankrijk. We zullen echter in een clubsfeer spelen in de “Kokomo Club” in Groningen en het is misschien een beetje anders… minder pittoresk, meer club”, grijnst ze. “Misschien ook wat minder visueel, maar het geluid zal ons meeslepen… !!”. besluit ze met overtuiging. Dan is het tijd om zich weer op andere dingen te focussen. Een remix van de Nathan Fake track ‘Vectra’ is net verschenen en ook de koffer voor Rusland moet ingepakt. Maar Eurosonic staat op de kalender, januari 2022 in Groningen voor de liefhebber van Electro een must.