Loading...
Recensies 2019Spot Muziek

Ibeyi & Metropool Orkest schitteren in Enterprise

GRONINGEN – Enterprise, de tijdelijke benaming van de Grote Zaal in De Oosterpoort in Groningen, was het toneel van een uitbundige show tijdens het jazz and beyond festival Rockit van Ibeyi in samenwerking met het Metropool Orkest. Het was ook het bewijs dat de twee temperamentvolle zangeressen je konden doen vergeten dat het orkest er zat. Het was dat dirigent Jules Buckley prominent naast de tweelingzussen Naomi en Lisa-Kainde Diaz stond, want hoe flamboyant Ibeyi was, hoe mooi ingetogen en subtiel het begeleidende orkest. Vooral op de momenten dat de zussen de voorkant van het podium opzochten en met een wervelwind van dans en beweging expressief het publiek op sleeptouw namen, zou je even vergeten dat er nog een orkest aanwezig was, maar op de momenten dat het er toe deed, gaf het net dat stukje meer. Op het programma voor Rockit veel nummers van de eerste twee albums ‘Ibeyi’ uit 2015 en ‘Ash’ uit 2017 van Ibeyi in een bewerking voor het orkest. Ibeyi is een electro soul duo, bestaande uit de zusjes Naomi en Lisa-Kainde Diaz die in hun werk invloeden gebruiken van hiphop en van hun vader, de overleden Cubaanse percussionist Angà Diaz die zich in zijn werk sterk liet beïnvloeden door Yoruba achtergrond. Beide zussen hebben geweldige lyrische stemmen, waarbij Naomi percussie speelt op cajon en de batas, terwijl Lisa-Kainde de toetsen onder haar hoede neemt. Het concert kende een mooie opbouw. Uitbundig ging het van start om daarna het mooi terug te brengen in ‘Numb’. In hun liedjes snijden beide Frans/Cubaanse zussen ook zeer actuele thema’s aan. Het zijn dames die hun mening weten te verkondigen, zoals in bijvoorbeeld ‘No Man Is Big Enough For My Arms’, met daarin samples van een toespraak van Michelle Obema over dat een natie wordt beoordeeld hoe ze omgaan met hun kinderen en vrouwen. Dit nummer werd geschreven naar aanleiding van de Grab them by the pussy commentaren van de huidige Amerikaanse president. In andere nummers worden ook serieuze thema’s behandeld als verlies. Het leverde een prachtig statement op in een indrukwekkend nummer. Voor de rustigere nummers nam het duo plaats op de cajon en achter de toetsen, maar als de gelegenheid daar was werd het publiek in uitbundige en krachtige zang partijen naar het publiek gebracht in een sterk nummer ‘When Will I Learn’. Steeds werd daarbij het publiek geënthousiasmeerd om mee te klappen of mee te dansen, in hoeverre dat nog nodig was. Maar in een nummer als ‘Deathless’, het hoogtepunt van het optreden was er ook een prachtige intensiteit en zorgde het Metropool orkest voor een filmisch decor waarin Ibeyi erg mooi kon schitteren tijdens dit prachtige optreden.