Het dames duo Hussy Hicks was vorig jaar al op rondreis door Europa waar ze met een optreden in Smoke in Groningen veel indruk maakten. Dit is een duo dat absoluut in grotere zalen kan staan onder normale omstandigheden en dat in eigen land allang een gevestigde naam is. Hussy Hicks bestaat uit Leesa Gentz en Julz Parker. Indertijd aangekondigd als de beste zangeres met Leesa Gentz en de beste gitarist met Julz Parker van Australië. Dat laten we maar voor wat het is, maar dat beide tot de top van hun vak horen is absoluut te beluisteren op het nieuwe album ‘Gather Up The People’. Wat het duo brengt is in de richting van folk, maar zeer moderne, waarin het experiment absoluut niet wordt geschuwd. ‘Gather Up The People’ is alweer het zesde album van het stel en de opvolger van ‘On The Boundaries’ dat in 2017 verscheen. ‘Gather Up The People’ toont twee volwassen artiesten die op de top van hun kunnen staan en een voortreffelijk werk hebben afgeleverd. Sterke composities, regelmatig slaan ze je om de oren of neemt het duo je mee in hun verhaal en maakt de emotie invoelbaar. Het album gaat ongehaast van start met de mooie titelsong. Een rustig intro, dat onmiddellijk urgentie krijgt als de zang van Gentz invalt met de tweede stem van Parker. Een prima begeleiding maakt dit een prima binnenkomer. Die urgentie is er direct bij aanvang van ‘Hypothetic Needles’, wat één van de top nummers van dit album is. Heerlijk gedreven dringt dit nummer je bewustzijn in. Met ‘Hid Myself’ is er een heuse tranentrekker, hoewel het duo nadrukkelijk vraagt dit niet te doen. Na het rustig begin een erg mooi verheven deel, wat bijzonder weet te overtuigen. Nog maar een hoogtepunt. Het is inderdaad de prachtige stem van Gentz die vaak de aandacht trekt met zijn emotionele lading, maar de liedjes zijn excellent geschreven en de begeleiding geeft de zangeres de kans te schitteren. Julz Parker heeft daar een onopvallende hoofdrol in. Dat is niet het geval in ‘Mountain Peak’ als Gentz in het intro even a capella laat horen, waartoe ze in staat is. Voor de rest is dit één van de nummers waarin het gitaarspel van Parker net zo’n belangrijke rol speelt met een sterke opbouw waarbij het aanvankelijk wat vlak lijkt te blijven, maar dan ineens de diepte inschiet. Het goede wat rustigere ‘The Edge’ volgt met een fijn viooltje en het rustige middendeel van het album wordt voortgezet in het prachtige ‘Get Ready’ en politiek geladen pakt dit nummer steeds meer het tempo op. Muzikaal zit het duo ergens op het kruispunt van folk, blues en alt-country, zeg maar in het bakje met de genre aanduiding Roots. Een voortreffelijk album en een duo dat in Nederland absoluut ook grotere bekendheid verdient. Het is een band voor de grotere rootspodia en festivals. De rust blijft ‘Change is Coming (Coming over Everyone)’ dat ook een mooie ontwikkeling heeft. Tot de mooiste nummers van dit album horen het bewogen ‘Hummingbird’s Wings’ en ‘Take A Look Over’, maar dit duo heeft elf hele fijne nummers samengebracht, waar je na het afsluitende ‘Wilson’s River Blues’ alleen kan concluderen dat dit duo veel eerder in Nederland had moeten worden ontdekt, want is is prachtig.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden