De geloofsbrieven van het trio Holy Hive zijn uitstekend. Folksinger en gitarist Paul Spring boekte succes onder eigen naam en bracht al een zevental albums uit, soul drummer Homer Steinweiss stond mede aan de basis van het iconische Sharon Jones & the Dap-Kings, maar drumde ook voor bijvoorbeeld Amy Winehouse, Lady Gaga, The Jonas Brothers en Bruno Mars en bassist Joe Harrison speelde met legendes als Frank Dukes en Charles Bradley. De aanvankelijk connectie was echter niet de muziek. Spring en Steinweiss trouwden en deze vrouwen zijn nichtjes van elkaar en zo werden de eerste handjes geschud in 2005. De conversatie zal natuurlijk al snel over de muziek zijn gegaan en hoewel de een in New York woonde en de ander in Minnesotta ontstond al snel een muzikale connectie en werd het duo met de komst van Joe Harrison een trio onder de naam Holy Hive. Op het podium al snel zeer goed ontvangen en met een veel geprezen EP ‘Harping’ in 2019 volgt nu dan dit zeer fraaie debuutalbum ‘Float Back To You’ met soulvolle folk. Voor het album is een fijn aantal kompanen bij één gebracht. Naast het drietal werken ook harpiste Mary Lattimore, Leon Michels (El Michels Affair) op sax en keys, Shannon Wise (The Shacks) als zangeres, Dave Guy (The Roots) op trompet, Nick Movshon op bas en de vrouw van Paul Spring Sophia Heymans op piano mee. Het levert een bedaard maar zeer fraai gezelschap van liedjes op. Het eerste wat opvalt is de falset stem van Spring. Dat is even wenen, maar het is een stem die je steeds meer en meer weet te behagen en algauw is die eerste schrik weg en overtuigt het. Mooi in evenwicht daarmee staat de drum van Homer Steinweiss die de stem kracht geeft, maar ook een tegenwicht. Die drums zetten ook de toon voor ‘Broom’ een nummer wat je kalm mee het album inneemt. Je op je gemak stelt, de jas aanneemt en je een kop koffie aanbiedt. Een nummer om lekker even in het geluid van Holy Hive te settelen. ‘Hypnosis’ is iets vlotter, maar niet veel. Het zijn songs met toch een vleug jaren 60 retro die iets van het psychedelische in zich hebben. Die trend wordt door getrokken in ‘Blue Light’. Rustige kalme gelaagde songs die de kans krijgen om zich te ontwikkelen en je te behagen. ‘Oh I Miss Her So’ is één van de hoogtepunten. Het was ook al opgenomen op de EP, maar krijgt nu een mooie nieuwe bewerking met de harp van Mary Lattimore en een zeer delicate trompet van Dave Guy. Naast de eigen nummers zijn er twee covers opgenomen. Van Honeybus een sterke uitvoering van hun jaren 60 song ‘Be Thou By My Side’ en een Ierse folk song ‘Red is the Rose’. Een heerlijk soulvol folk album dat verdere uitschieters naar boven heeft in het trage titelnummer, het door de klassieke Oudheid geïnspireerde ‘Embers to Ash’ en het afsluitende ‘Sophia’s Part’. Een heerlijk ongehaast maar betoverende plaat.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden