GRONINGEN – Patrick Hoving, Sanam Tahmasebi, Sander Koning, Evert Prummel, Wietse de Haan en Janneke Hoek zijn in te huren voor klussen en karweitjes met hun firma Het Kanaal. Klusjes van muzikale aard dan wel te verstaan. Voor het eerst sinds lange tijd kon de oranje werk kleding weer uit de kast en de veiligheidshelmen op, want op het festival The World We Live In in De Loods in Groningen stond een flink karwei te wachten om met humor en vooral uitstekende muziek bij te dragen aan het succes. Zo’n klusbedrijf zou eigenlijk elk festival in Nederland kunnen gebruiken en wellicht ook in Vlaanderen, want het zit muzikaal degelijk in elkaar en het groeit steeds meer en meer in een prima aanstekelijke band, die de lol niet vergeet, maar dat weet te gebruiken om het publiek erbij te betreken. De theatrale act als bedrijf is daarbij vermakelijk, dat kwam deze keer wat minder tot zijn recht, maar kan functioneel en prima een toevoeging zijn op het muzikale werk. Dat is deels ook te danken aan de prima afdeling die nieuw personeel werft. Recente aanwinsten als Sanam Tahmasebi, één van de beste zangeressen die je in Groningen kunt vinden, en de enthousiaste en vaardige Janneke Hoek op saxofoon, tillen het naar een nog hoger plan. Het zijn mooie Nederlandstalige, met een uitzondering die de regel bevestigd, liedjes waarin vaak heel poëtische teksten worden gekoppeld aan vrolijke muziek en waarbij maatschappijkritiek wordt gebracht met een lach. Het is aanstekelijk, dansbaar, maar ook gevoelig en intiem. Je kunt om Het Kanaal lachen en huilen, je kunt stil zitten genieten of uitbundig meedansen. Het Kanaal is het project van Sander Koning en Evert Prummel die in 2017 met hun liedjes de bühne opgingen, zonder veel verwachtingen en van tijdelijke aard. Als je een paar jaar later dan op Oerol, Noorderzon, Explore the North en Kadepop hebt gestaan is die verwachting toch niet echt uitgekomen. Wellicht zit hier wel het recept voor hun succes, want dan kan het ook niet tegenvallen en blijft het plezier er in. Na een lekkere, soms wat als ska aandoende opening, ook door de blazers met een mooie saxofoon van Hoek, was vooral ‘Gegaan’ prachtig. In dit nummer wisselen Sander Koning en Sanam Tahmasebi de zang af, wat ook een afwisseling is tussen Groninger Polder zang, prachtig met een ruige gevoeligheid en Oosterse delicate klanken, die elkaar vinden in deze rustige song waarbij vooral de tekst indruk maakt en voor de eerste keer het publiek werd opgezocht. Het gaat verder in ‘Benzine’, zo’n nummer die heel simpel de vraag stelt, waarom je benzine verbruikt, als je ook kunt trappen. Tubist Patrick Hoving maakte dat inzichtelijk door op de home trainer zijn instrument voor het podium te bespelen. De uitzondering was het Engelstalige door Sanam Tahmasebi gezongen ‘Wake Me Up’, een mooie en gevoelige onderbreking, maar ook een voorbeeld hoe iedereen zijn rol speelt en in zijn kracht wordt gezet door de anderen. Het Kanaal is een teamprestatie met verschillende zangers en tal van instrument wissels. Even gooide de regen roet in het eten, maar vanuit de schaftkeet klonk een spontaan regen bluesje, voor spetterend werd afgesloten met het mooie ‘Rare Vormen’. Het Kanaal overtuigde, niet voor het eerst. Het vormde een hoogtepunt op The World We Live In, maar verdient een nog groter podium. De HR afdeling is al prima aan de gang, nu het sales departement om deze vaklui aan de slag te houden.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden