GRONINGEN – Waarom zouden we terug gaan naar Groningen? Het is weliswaar niet zo heel veel warmer op dit moment aan de oevers van het Gardameer in Italië dan in het Noorden van Nederland, maar de omgeving is prachtig en zeer rustgevend. Giulia Fontana laat haar thuis zien. De jonge Italiaanse treedt echter twee keer op in Groningen als HÅN in het kader van Eurosonic. Het is een afweging. De pracht van het landschap, de belofte van heerlijke zomeravonden met verrukkelijke maaltijden. HÅN overtuigt toch, Toch maar terug naar Groningen voor Eurosonic, waar de Italiaanse op 18 januari staat in Vrijdag en op 19 januari in de USVA met haar showcase vol met prachtige dark-pop.
HÅN brengt het gevoel onder woorden. “Ik woon in een groot huis, letterlijk in het midden van nergens. Het is een prachtige plek met uitzicht op het meer. Het is er erg vredig. Ik hou van die omgeving en de rust, maar tegelijkertijd hou ik ook van de drukte en uit hun voegen barstende plekken, zoals grote steden. Het zijn twee kanten van mijn muziek” Het optreden op Eurosonic is één van de voorlopige hoogtepunten in een muzikale loopbaan die thuis begon. “Ik ben altijd omringt geweest door muziek. Mijn vader is een groot verzamelaar van jazz en opera LP’s. Mijn eerste instrument, de viool, leerde ik te bespelen zo rond mijn twaalfde en daarna raakte ik geïnteresseerd in pop en andere moderne muziek.”
“Haar muziek is een intense pop-parel waarin ruimtelijke synths en delicate gitaarakkoorden stoten op pulserende electro-drums en pure vocalen. Melancholisch, diepgaand, fascinerend: dit is de wereld van HÅN”, citeren we graag de website van Eurosonic als het de Italiaanse betreft. Een mooie omschrijving van iets wat zij zelf darkpop heeft gelabeld. “Dat voelt heel natuurlijk en vanzelfsprekend. Ik schrijf over zaken die me schokken of wakker schudden, maar dat hoeft niet te betekenen dat een liedje ook depressief moet klinken. Je kunt mensen tegelijkertijd aan het dansen en huilen krijgen. Ik schrijf mijn liedjes niet volgens een vast schema, maar begin meestal met een melodie, want ik ben er van overtuigd dat de melodie het liedje maakt. Ik ben een fan van popmuziek, dus is mijn doel altijd om iets te maken wat catchy klinkt, maar daar ook weer niet teveel de nadruk op legt. In mijn liedjes is ook altijd de ‘dark side’ vertegenwoordigd. Ik schrijf over alles wat ik ‘relevant’ vind, maar dat hoeft niet een eigen ervaring van mezelf te zijn, maar kan ook best iets zijn wat een ander is overkomen.”
De EP ‘The Children’ welke eind 2017 uitkwam is na een aantal succesvolle singles het eerste wat uitkwam van de artieste. De Italiaanse heeft goed nagedacht wat en hoe ze wilde presenteren, zoals ze helemaal een bedachtzame indruk maakt en niet halsoverkop in zaken duikt, maar goed volgende stappen weet te plannen. ‘The Children’ bevat vier liedjes van de artieste en vier nummer van HÅN welke zijn geremixt door mensen als Klune, DayKoda, Kharfi/Greg Haway and A Safe Shelter. Mooi op tijd voor Eurosonic. “We wilden nog niet al het materiaal wat ik heb naar buiten brengen, maar eerst mensen een idee geven van waar HÅN voor staat. Ik wil dat dit project in de loop van de tijd gaat evolueren. Dus hebben de mensen die me begeleiden en ik gekozen voor een EP en vier remixen. Ik ken al de artiesten die we gevraagd hebben om een remix te maken. Bij allemaal hadden we het gevoel dat zij hun persoonlijke stijl konden bijdragen aan de EP. In de toekomst wil ik graag een compleet album gaan maken, maar nu is het belangrijk dat ik eerst een sterke identiteit neerzet.”
Giulia Fontana gaat dan in op optreden. Tijdens Eurosonic zal ze minimal twee keer op de buhne staan. “Optreden betekent een verbinding maken met mensen. Je krijgt dan pas echt een idee van wat jou muziek werkelijk bij een ander losmaakt. Jij geeft iets aan het publiek en het publiek geeft wat aan jou terug. Het is een belangrijk proces in het leven van een muzikant, maar het pakt niet altijd uit zoals je verwacht.” Dan specificeert HÅN het nog meer naar Eurosonic en haar aanstaande bezoek aan Groningen. “Ik ben zo verheugd dat ik mag optreden tijdens Eurosonic, want ik denk dat het één van Europa’s meest vooraanstaande festivals is voor opkomende artiesten. Het is een geweldige kans om je identiteit te laten zien als artiest door je showcases. Je kunt er belangrijke contacten opdoen, maar ook een kijkje nemen bij de hele Europese scene van nieuwe artiesten en stromingen. Dat is voor een artiest ook erg belangrijk. Ik treed twee keer op, op donderdag 18 januari in Vrijdag en op vrijdag 19 januari in de USVA en ik kijk er zo naar uit.”