Artiest en platenbaas Stefan Breuer maakt zich sterk voor artiesten die misschien niet direct in een commercieel straatje passen, maar toch veel fraais te bieden hebben. Op zijn platenlabel verschijnen gedurfde en verrassende platen van uiteenlopende signatuur. Geri van Essen brengt bijvoorbeeld haar nieuwe album ‘Cleaned the Windows’ uit bij Tiny Room Records. Tien jaar geleden trok deze folk zangeres haar Nederlandse deur achter zich dicht. Bond haar gitaar op haar rug en draaide in Oost-Londen een Britse deur open. Sindsdien woont en werkt Geri van Essen in het land dat we onlangs hebben uitgewuifd uit de Europese Unie. Van Essen debuteerde albums gewijs met Americana moody folk blues en gospel album ‘A New Hiding Place’ bij het ontluiken van het jaar 2018. Met 8 nummers zette de folk-zangeres daarmee een uitgebreide EP of een mini-album op de markt. Straks verschijnt haar tweede plaat ‘Cleaned the Windows’. Geri van Essen brengt sterke folk, met een kwetsbare retro-feel. Denk een beetje Charlie Dore, Sandy Denny of onze eigen Linde Nijland. Folk met de pracht en kwetsbaarheid van toen, maar ook met een link naar nu. De oorzaak daarvan ligt onder andere in de samenwerking met Breuer, waardoor ze haar net verder heeft uitgegooid en die Van Essen hielp om een meer soulvolle sound te vinden met nog meer melancholie en haar hielp om de opnames thuis op te schonen. Daarnaast brachten beide, Van Essen van uit haar Londense vriendenkring en Breuer van uit zijn eigen ervaring als muzikant meer instrumenten in. Het nieuwe album begint rustig en intens met ‘Two Strangers’ en pikt vaart op met het erg mooie ‘I Waved, You Waved’, wat één van de meer uptempo nummers is en de mooie kwetsbaarheid in de stem van Van Essen naar voren brengt. Een ander element is dat het thuisopname element erg goed werkt in het oproepen van dat retro gevoel. Bij een lied als ‘Spelling Lonely’ werkt dat uitstekend en voegt, gewild of ongewild, een extra laag toe. Prachtig is het trage ’23/32′, ook zo’n nummer waarin de zang de hoofdrol speelt, prachtig muzikaal ondersteund. Puntje van kritiek is wel dat het album best nog wat meer uptempo songs mag bevatten, nu en dan even wat pit in deze trage pracht versterkt de zeggingskracht en geeft individuele songs ook meer kader. In nummers als het zeer beklijvende ‘A New June’ of het verhalende ‘In The Morning’ overtuigt Geri van Essen en ook tegen het einde van het album zijn nummers als het vlottere ‘Count The Days’ en ‘Words’ fraaie staaltjes van haar kunnen. Geen swingende soulstamper, maar een integere folkplaat helemaal van nu met een knik naar vroeger waarop Van Essen de thema’s eenzaamheid en de intermenselijke connectie en de problemen die elkaar begrijpen soms geeft als je je realiseert dat je weliswaar bij elkaar bent, maar ook desondanks een wereld van elkaar vandaan bent.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden