GRONINGEN – In de Coffee Company in Groningen worden tijdens Platosonic in het rand programma van Eurosonic / Noorderslag veel smakelijke kopjes koffie met heerlijk gebak of tosti’s of iets dergelijks geserveerd. Sarah Julia presenteerden hun eigen fragiele delicatessen voor de gelegenheid. Het kwartet bestaat uit Sarah en Julia Nauta aangevuld met Juyane Kaya, ook bekend van haar eigen project KAYA, op gitaar en harp en Juliette van Balen op bas, die ook in haar eigen Go Fishing! schitterde. Sarah en Julia Nauta zijn al sinds hun prille jaren actief met zang en toneel. Bekend werden ze door hun deelname aan het Junior Songfestival in 2013 en sindsdien bouwen ze rustig aan verder via onder meer covers op sociale media. De Popronde werd in 2019 met veel succes gedaan en Sarah Julia was dat jaar één van de meest gevraagde acts. Langzamerhand ontwikkelde zich ook hun eigen muziek. Een delicate indie pop en folk waarin de inspiratie van mensen als Phoebe Bridgers, Big Thief en Joni Mitchell doorklinkt. Liefst drie keer kon het kwartet zich presenteren tijdens ESNS. Een mooie plek in het reguliere Eurosonic programma, tijdens Noorderslag en als kers op de taart in de maximaal gevulde Coffee Company, waar het Platosonic publiek aan hun lippen hing. Een mooi opstapje naar een groter publiek, waarbij overigens niet handig is, als, net in deze periode, je website offline is in verband met herinrichting.
Zacht begon dat optreden met ‘Conspiracy’. Een sterk begin waarin Kaya en Van Balen met harp en bas accenten zetten en waar de stem langzaam wat dwingender, urgenter en steviger werd, soms twee stemmig, soms meer stemmig. Een fijne kennismaking met de prachtige vocalen van het kwartet die zich moeiteloos verenigen van dan vaak prachtig worden. Dat bleek onder andere in ‘Amsterdam’. Een aantal verschillende zanglijnen die het een mooie intense gelaagdheid gaven. Die delicate stemmen, waar regelmatig ook een fijne robuustheid en wat ijzer in doorklinkt, wat ook helpt met die gelaagdheid en fijne vierstemmige zang. Waren de eerste twee nummers nog rustig, in ‘Thoughtless’ ging in tempo wat omhoog, wat een goede timing was. Het was ook het eerste nummer dat een inhoudelijke toelichting kreeg. In het nummer gaat het er over dat je eerste vrede moet vinden en acceptatie met wat achter je ligt, voor je eigenlijk vooruit kunt kijken, want als je gaat wachten tot andere mensen zich aanpassen, kom je niet verder. Vanaf dat nummer, werd eigenlijk lied voorzien van een mooi inhoudelijk praatje, at het voor het publiek ook gemakkelijker maakte om je ermee te vereenzelvigen. In dit nummer erg mooi bas spel van Juliette van Balen.
Voor ‘Mount Fuji’ lieten Sarah en Julia Nauta zich inspireren door een Japans verhaal. Een vrouw die op maan leeft, moet een veilig heenkomen zoeken op de aarde als er oorlog uitbreekt. De keizer wordt op haar verliefd, maar als oorlog over is en ze terugkeert naar de maan, stuurt hij dagelijks een soldaat naar de top van Mount Fuji met een boodschap voor haar. Een heel lekker nummer, met fraai harpspel van Juyane Kaya en de heerlijke stemmen van beide zussen. De afsluiting was er met ‘Cairngorms’, een plek in Schotland, waar de familie Nauta regelmatig ging wandelen en die nu is vereeuwigd in de debuutsingel van Sarah Julia. Prachtige stemmen, die soms aan het oude werk van Pitou doen denken. Het zal niet mee vallen om een volledige show boeiend te houden met deze prachtige fragiliteit, maar met iets meer variatie in tempo en wellicht een goed gekozen cover om nog wat meer stevigheid in de set te krijgen, is het genieten van die hele mooie stemmen van Sarah Julia.