Recensies 2019

Fraaie jazz van Maaike den Dunnen beklijft

STEENDAM – De Rotterdamse jazz singersongwriter Maaike den Dunnen onthult haar gedachtegangen op haar nieuwe album ‘Inner Space’ en met dat album onder de arm toert ze momenteel vooral door Duitstalige gebieden, maar ook in eigen land. Dat is niet zo heel vreemd, want Den Dunnen heeft haar opleiding gehad in die omstreken en de voertaal in haar band is Duits. In Steendam op het podium van Peter en Leni was het een nieuwe kennismaking met jazz, maar trad de zangeres solo op. Het podium dat vaak folk of Americana programmeert durfde met Maaike den Dunnen het aan om ook weer eens de meer jazzy kant van de muziek volledig te omarmen. Dat bleek een prima keuze. Olijk uit de ogen kijkende achter haar piano met stekker opende Den Dunnen met ‘Nature’s Call’ een lekker luchtig en lichte aanvangssong en liet dat volgen door het al wat dieper gaande ‘There Once More’ dat wat rustiger was het het met mooie basklanken omringde ‘Ground Control’. Een erg sterke zangeres met prima eigen liedjes die ontspannen en ervaren haar liedjes wist te slijten. Mooi pianospel om haar zang te ondersteunen. Meestal had ze daarnaast ook een prima keus uit andermanswerk om haar set verder te vullen zoals een fijne uitvoering half in het Nederlands, half origineel van ‘How Deep Is The Ocean’ van Irving Berlin, de naar eigen hand gezette Elvis Presley klassieker ‘Can’t Help Falling In Love’ dat op haar radar kwam toen een oudere heer haar vroeg hem te begeleiden in een ode aan zijn vrouw en als hoogtepunt een erg mooie uitvoering van een B.B. King klassieker die fantastisch bij haar zangstijl past. Was het allemaal hosanna, nee. ‘The Gambler’ was een nummer over het subtiele spel van verleiding en Den Dunnen bekende vooraf dat dat haar vaak in verwarring bracht en inderdaad het nummer was erg direct en juist in dit nummer had het net iets subtieler gemogen net als in na de pauze het over een ruzie tijdens een spelletje Stratego in haar jeugd met haar buurmeisje geschreven ‘Over and Done With’. Had Den Dunnen daarnaast een fantastische oor voor door mannen gezongen nummers, de twee covers die ze bracht van vrouwen ‘Show Me Love’ van Robin S en Taylor Dayne’s ‘Tell It To My Heart’ waren weliswaar fraai naar de jazzy stijl van Den Dunnen gearrangeerd, maar hadden toch net niet het niveau van haar andere keuzes. Haar bijzonder mooie stem heeft duidelijk het meest interessante deel in de lage tonen en in de door dames gezongen nummer werd het veel hoger op gezocht. Ondertussen bleef ze strooien met fantastische eigen nummers als het fenomenaal mooie ‘Sunday Secrets’, een nummer van haar debuutalbum ‘Arrivals’ of de door Jimmy McHugh en Dorothy Fields geschreven jazz standard ‘On The Sunny Side Of The Street’ dat op haar lijf geschreven is en het prachtige ‘All Inside Your Heart’. Opvallend afwezig van haar setlist was ‘Photographs’, toch één van haar mooiste nummers. Nu sloot Den Dunnen haar meer dan geslaagde optreden af met de cover ‘It Could Happen To You’. Een heerlijk en vooral ook mooi aan elkaar gesproken concert, waarbij de warmte van het podium overslaat op het publiek.