Loading...
Recensies 2022

Fijne gelaagdheid bij internationaal doorbrekende CYNN

GRONINGEN – Het optreden van CYNN had best wat langer mogen zijn. Een gemiste kans van de organisatie en af en toe mag je best trots zijn op de bands uit eigen stad. Het stimulatieprogramma ‘Hit The North’ mocht vier acts naar het Bevrijdingsfestival Groningen afvaardigen. Echter deze waren helemaal voorin het programma gestopt op het tweede podium en hadden ieder voor zich 20 minuutjes om zich te tonen. Ieder van deze vier had ook best een plek een mooie tijd met een set van drie kwartier of een uur kunnen vullen, zoals de Hit the North acts in Leeuwarden of Assen wel kregen. Een gelegenheid om een artiest als CYNN echt onder de aandacht te brengen, hoewel ze dat al bijna niet meer nodig heeft. CYNN reisde na haar optreden in Groningen af naar Denemarken waar ze op het prestigieuze Spot Festival staat en met trots in de line-up prijkt met acts als Iris Gold, Joe and the Shitboys, Lydmor en tal van andere aansprekende acts. CYNN is Cynthia Weiss. Eerder brak ze in de band The Duddettes al door naar een groot publiek en nadat deze formatie het bijltje er bij neerlegde is ze nu druk om met haar eigen muziek een groot publiek aan te spreken. Haar eerste EP ‘Clarified’ werd tijdens de pandemie in Lola gepresenteerd. Ze schitterde in AFAS en op tal van andere podia, krijgt volop airplay op de radio en is geselecteerd voor de Popronde, dus, dit najaar in heel Nederland te bewonderen. CYNN is een act die we in het Noorden mogen koesteren. Dat bewees ze ook voor de vroeg-komers op het Bevrijdingsfestival. Haar prachtige alternatieve popsongs hebben een prachtige gelaagdheid en een zeer aansprekende diepgang. Met haar plectrum geconcentreerd in een mondhoek integreerde ze het inspelen op haar loop van een drumpartij voor ‘Maze’ met het intro van de hele song. Haar liedjes ontstaan als het ware waar je bij staat en ze gunt een kijkje in haar keuken. Het resulteerde in een stevige beat, waar ze meer sounds aan toevoegde, zodat er een vol bandgeluid ontstond. Het nummer werd erg mooi door het contrast van het stevige geluid en de warme dromerige stem van de zangeres met haar gitaar. Door de opbouw met de loop wordt wel veel tijd in beslag genomen en dat is jammer. Hier zou CYNN nog eens moeten overwegen of er ook tijdbesparing mogelijk is, want met haar onlangs verschenen en prachtige nieuwe single ‘On The Run’ kondigde ze het tweede en alweer laatste nummer aan. Het nummer opent groots en meeslepend, maar ontwikkelt zich dan fraai en dromerig, waar door de effecten op de zang een mooie ijlheid en weidsheid wordt bereikt. In dit nummer ook die gelaagdheid die CYNN zo kenmerkt. Lekker is maar een vinger lang zegt het spreekwoord, maar dit was een duim en daar had best nog een half uurtje bij gemogen van deze intrigerende singer songwriter.