Loading...
Recensies 2023

Fascinerende Hatis Noit tovert met alleen haar stem

GRONINGEN – De man op de eerste rij in de Martini Kerk in Groningen wist niet wat hij moest verwachten, vertelde hij zijn buurman. Meestal koos hij gewoon iets uit uit het aanbod van Sounds Of Music en liet zich verrassen. Hij had dus eigenlijk net zo goed bij Coby Sey later deze week in het Grand Theatre kunnen zitten of bij een ander evenement van dit festival en dat waren vast en zeker ook uitstekende keuzes geweest, maar bij Hatis Noit viel hij met de neus in de boter. De Japanse artieste zelf trouwens ook. Bij aankomst in Groningen een dag voor het optreden was de Martinitoren en bijbehorende kerk het eerste gebouw wat haar opviel. Ze voelde instinctief aan hoe belangrijk deze plek was voor de stad, maar wist nog niet dat zij ook haar naam aan de geschiedenis van deze plek zou verbinden, omdat het haar podium zou zijn. Hatis Noit debuteerde voor een groter publiek in 2022 met haar debuutalbum ‘Aura’ na dat ze in 2018 al de EP ‘Illogical Dance’ uitbracht. Een fantastisch album dat haar in Europa op onder andere The Great Escape en diverse andere festivals bracht. Haar muzikale reis en ontwikkeling als stemkunstenaar gaat van start als ze tijdens een trektocht in Nepal naar de geboorteplaats van Boeddha reist en tijdens de reis een vrouwelijke monnik leert kennen die boeddhistische liederen en chants zong. Deze intrigerende en zo afwijkende liederen ontroerden haar ten zeerste en ze was zich onmiddellijk bewust van de viscerale kracht van de menselijke stem. Het werd voor Hatis Noit een primair en instinctief instrument dat ons verbindt met de essentie van de mensheid, de natuur en ons universum. Is haar plaat prachtig en zeer de moeite waard, haar liederen kwam live op het podium in de Martinikerk nog beter tot zijn recht. Ineens klonk haar stem vanuit de verte. Het podium bleef nog leeg en plots was ze daar in de zijbeuk naast het publiek, waar ze zonder microfoon en spelende met haar stem en de ruimte de indruk gaf of ‘Impro’ je van ver tegemoet kwam van de heuvels van Hokkaido. Met kalme expressieve bewegingen, bewoog ze naast het publiek om uiteindelijk haar weg te vinden naar het podium zelf in een overweldigende start van het optreden. Op het podium is het voor ‘Aura’, een song over verdwalen bij haar geboorte plaats, de kenmerkende opbouw van haar liedjes. Subtiel en mooi ingebouwd in het lied bouwt ze met de loop een prachtige gelaagdheid op en een vol geluid. Alles wat je hoort is haar stem of de geluiden die ze voortbrengt welke intrigerend worden verweven. Via het prachtige ‘Thor’ wat iets meer tempo bevat is ‘Himbrini’ een rustigere maar erg fraaie aanloop naar ‘Jomon’ dat fantastisch indrukwekkend is. Het is een krachtigere song met een mooie gelaagdheid en donkerdere tonen. Nu en dan vertelt Hatis Noit iets. Over haar aankomst in Groningen en hoe geïmponeerd ze is door haar podium en vereerd daar te mogen staan. Over de situatie in het Midden-Oosten waar ze eerder dit jaar nog was en samen muziek maakte met Israëlische en Palestijnse muzikanten en dat we eigenlijk allemaal mensen zijn en muziek ons kan verbinden en daar de kracht voor heeft. Het meeste indruk maakte ze echter met de introductie van ‘Inori’. Zelf afkomstig uit Shiretoko op Hokkaido en nu woonachtig in Londen, was ze gevraagd voor een plechtigheid in Fukushima, dicht bij de door de tsunami verwoeste kerncentrale en midden in het ramp gebied waar zovele huis en haard en vaak ook het leven verloren. Het was de eerste keer voor veel mensen dat ze weer naar huis konden. Zelf was Hatis Noit nogal bevreesd voor de risico’s van de nabij gelegen kerncentrale en de vrijgekomen straling, maar uiteindelijk bracht dit evenement toch vooral meer begrip voor wat een thuis is. De herinneringen aan het leven zoals het was en dicht bij familie, buren en vrienden die ramp niet hebben overleefd. Het nummer zelf was een gebed, dat aanvankelijk werd overspoeld door een opname van de oceaan die ze die dag maakte. Langzaam, terwijl ze door de zaal schreed werd de menselijke stem sterker. Doodstil werd dit kippenvel moment gedeeld. Daar draait het om bij deze Japanse, het delen van de energie, de atmosfeer, de ervaring. Via het expressieve en krachtigere ‘Angelus Novus’ eindigde deze performance waarin de invloeden van Japanse Gagaku worden gemixt met folk en Gregoriaanse gezangen bij ‘Sir Etoki’, een vlotter en krachtig eerbetoon aan de muziek als universele taal, waarbij je kan reflecteren, verbinden en dit geval ook vooral genieten van deze stemkunstenaar die zich zo oprecht toonde aan Groningen en alleen met haar stem zo enorm weet te betoveren, te beroeren en werelden tot leven doet komen. Je zou maar op de bonnefooi een kaartje voor Hatis Noit hebben gekocht en dan zo iets geweldigs krijgen.