Recensies 2018

Fantastisch concert Ember Swift smaakt naar meer

STEENDAM – In haar optredens is goed te merken waarom Ember Swift een echt grote naam is in Canada en China en inmiddels is ze ook ‘Big in Steendam’. Doorgebroken in Canada als één van de grote aanstormende talenten bracht het leven haar naar China en daar in de stad Beijing heeft ze de afgelopen tien jaar geleefd, is moeder geworden en ook daar heeft ze zich de taal machtig gemaakt. Ember Swift treedt mede daar door in heel China op. Vorig jaar was ze voor het eerst in Nederland en dat smaakte naar meer, hoewel, zo constateerde ze, Steendam nog net iets kleiner is dan Beijing. Op het podium hoef je Swift weinig bij te brengen. Een fenomenale stem. Een prachtige persoonlijkheid op het podium en een gezicht dat te lezen is als een boek. Deze keer was ze, zoals in haar eerste Europese tournee, niet alleen, maar had de eveneens in Beijing woonachtige Canadese gitarist Gabriel Beaudoin meegenomen. Die gaf onopvallend en bescheiden mooie accenten mee aan de liedjes van Swift. Het optreden begon vrolijk met het vrolijke liedje ‘Mannequin’ over een ongelukkige liefde. Ember Swift is afkomstig uit een geslacht van vrouwen met artiest ambities. Haar grootmoeder mocht niet optreden van haar ouders, maar brengt nu op haar 73 toch haar eerste album uit. Van haar hand zong Swift deels in het Mandarijns, deels in het Engels ‘I Wish’ en in de tweede set ook nog ‘Falling in Love’. Ember Swift is een prachtige en gevarieerde gitariste en zangeres en had naast Beaudoin ook nog de steun van haar loop op het podium, die ze onopvallend en zeer effectief weet te gebruiken en wat haar sound in een nummer als ‘Elbow’ verder verdiepte. Mooi is ook het verloop van emoties. Een lekker energiek ‘Sleep’ over het gebrek daar aan als moeder, het stevig rockende ‘I Don’t Love You’ dat ze samen met Beaudoin schreef over ongewenste aandacht, maar vooral in ‘What Where You Thinking’. Een diep persoonlijk lied over een vriendin die worstelde met diverse zaken in het leven, zich verstoten voelde en nog maar één definitieve uitweg zag. Prachtig in de tragiek, juist ook omdat zichtbaar is wat het met de zangeres doet, hoe diep in haar ziel het haar na al die jaren nog raakt, net zoals bijvoorbeeld de liedjes waarin haar kinderen voorkomen, zoals ‘Stars are Many’ of ‘Out of Air’ bij haar de trots, de liefde voor, maar ook het missen van duidelijk in haar los maken. In de tweede set begon het met haar liefdesverklaring aan Parijs in ‘Paris’. Naast rock, folk is ook het chanson nooit ver weg bij Swift, zo bleek in de eerste set ook al in ‘Ease’. Prachtig waren op het einde nog het bedachtzame ‘Said What You Said’ en het prachtige krachtige ‘Mental Breakdown’. Een meer dan voortreffelijke artieste die niet in staat is slechte liedjes te zingen, die lekker in gesprek gaat met haar publiek en die begrijpt dat liedjes er zijn om mensen te roeren. Heerlijk en in ieder geval in het voorjaar van 2019 is ze terug in Steendam, zelfs als dat dan nog steeds kleiner is als Beijing.