Loading...
Recensies 2023

Eva Serena brengt mooie sophisticated indiepop

SCHEEMDA – Eva Wijnbergen stond al in veel verschillende gedaantes en met veel verschillende genres op het podium. Een jaar of tien geleden bracht ze onder eigen naam fraaie Americana en singer songwriter nummers. Met de band San Dollar, waarin ze daarna verzeilt raakte, werd de muziek van de vlag Synthpop met vleugjes wereldmuziek voorzien. Nu is ze her opgestaan als Eva Serena. Met San Dollar deed ze eerder ook al eens het festival Grasnapolsky aan en nu was ze terug bij de jubileumeditie van dit muzikale festijn. In De Toekomst in Scheemda kon het publiek kennis maken met de sophisticated indiepop met een mooie elektro inslag van deze Amsterdamse. Deze viel in de smaak. Het grote voordeel van een achtergrond in de Americana is dat je leert verhalen vertellen en de emotie een hoofdrol moet geven. Dit zijn elementen die Eva Serena ook in haar nieuwe sound tracht te laten terug komen en daar ook steeds beter in slaagde. Op de plaat maakt de zangeres nog vaak gebruik van een gitaar om ook de warmte van de Americana te integreren bij haar synth klanken, maar op het podium van Grasnapolsky stond ze solo. Daar heeft ze ervaring mee, want ze deed onder deze naam in zowel 2020 als 2022 mee aan de popronde, waarbij die eerste keer natuurlijk nogal wat pandemische valkuilen had en eigenlijk niet mag meetellen. Op het podium ging de zangeres rustig van start met ‘I Know’, om daarna met ‘Somebody Human’ het gaspedaal wat in te trappen. In dit nummer gaat Eva Serena terug naar de basis met de meest primaire gevoelens, gedachten en dromen die je kan hebben en wat dit betekend. Beide nummers vormden de aanloop naar een heel fijn middenstuk van dit concert. ‘Moondrum’ was lekker vlot en kenmerkte zich door de hele fraaie soms wat dromerige zang die Eva Serena in dit nummer etaleerde. Die mooie vocalen kwam ook terug in ‘Rise’, wat kalm en bedaard begon, maar een mooie progressie had en veel steviger werd in de loop van het nummer. Tot de hoogtepunten van dit optreden hoorde ook ‘Amsterdam’. Een nummer, inderdaad met als onderwerp onze hoofdstad, waarin juist dat vertellen van verhalen zo mooi terug kwam en dit rustigere liedje ontwikkelde al snel een hele fijne intensiteit. De sound van Eva Serena leent zich ook om op te dansen, maar wel van de afdeling flegmatisch swingen of te wel kalm meebewegen. Het nummer waarin de dansers het meest de voetjes van de vloer konden krijgen was dan ook het lome ‘Attitude Adjustment’. Dat was het laatste rustigere liedje van deze set. Eva Serena schroefde het tempo nog wat omhoog voor een eindsprint. Die werd ingezet met ‘Crazy Dreams’. Een song waarin de zang de hogere regionen opzocht en het nummer met veel swung werd gebracht, wat het bijzonder mooi maakte. Lekker meer uitgesproken en heel erg fijn gebracht. Dat hogere tempo hield Eva Serena ook aan voor het laatste nummer van dit optreden ‘Never Enough’. Een prima show, waarin Eva Wijnbergen ook zelf zichtbaar het naar haar zin had op het podium,  maar wat zou zo’n gitaar nog een fijne aanvulling zijn op de synths en zo nu en dan mogen de verder hartelijke aankondigen nog wel wat meer de diepte in om het publiek verder de show in te trekken en ze ook emotioneel nog meer laten investeren. Met die prachtige zang en degelijke songwriting stond Eva Serena echter garant voor een fijne bijdrage aan het tien jarig feestje van Grasnapolsky. De zangeres meldde dat ze druk bezig is met nieuw werk. Daar zijn we dan wel weer heel nieuwsgierig naar na dit optreden.