Loading...
Recensies 2019

Emoties te over bij Lisa Morgenstern

GRONINGEN – Muziek gaat niet over het correct spelen van akkoorden of het keurig in de juiste volgorde de toetsen op je piano indrukken. Muziek gaat over het overbrengen van emoties. Wat de artiest diep in zijn of haar binnenkant aanroert vertolken in klanken, waardoor de luisteraar dat deelt, dat begrijpt en daarin meevoelt. Lisa Morgenstern is zo’n artieste die dat tot bijna in de perfectie kan. Het Noorden van het land maakte al kennis met haar tijdens Explore The North in Leeuwarden waar de Duitse een fenomenaal mooi en indrukwekkend optreden gaf in een kerk. Daarvoor had ze een Twee Meter Sessie gedaan en daarom was ze tijdens Eurosonic terug gevraagd in de Aa-Kerk om ook in Groningen zo’n sessie te doen met presentator Jan Douwe Kroeske. Wederom bleek het welhaast oneindige muzikale vakmanschap om mensen te beroeren met haar spel in Groningen. Nu bleek ook dat het streven naar perfectie soms in de weg kan zitten. Concerten van Morgenstern zijn intense ervaringen die niemand onberoerd laten. Ook de artiest zelf niet die haar eerste nummer prachtig inzette, toch nog niet helemaal tevreden afbrak en opnieuw inzette. ‘At The Top Of A Tree’ werd fenomenaal mooi. Helaas niet met een gewone piano, maar de combinatie van haar klassiek getrainde piano spel, prachtige zang en uitstekend gebruik maken van synths om haar emoties verder te benadrukken maken het nummer bloedstollende mooi. Die kwalificatie kan over al haar liedjes worden gezegd. De Duits Bulgaarse artieste is van oorsprong pianiste. In haar muziek combineert ze klassiek, Bulgaarse achtergronden en moderne middelen tot een onwaarschijnlijk heerlijke sound van prachtige en indrukwekkend. Ongehaaste nummers die je flink weten te raken. Een diep begrip van je instrumenten en weten hoe dat om te zetten in peilloos emotionele muziek. Haar sound is een beetje bij toeval tot stand gekomen. Een handblessure resulteerde in een periode niet mogen pianospelen, maar in die tijd kwam Morgenstern in aanraking met synths en begreep de combinatie mogelijkheden. Het optreden vervolgde met ‘Answers’, zwaar aangezet en met volop dramatiek, waarna Lisa Morgenstern het optreden in schoonheid liet sterven met ‘The Boat’, ook zo’n heerlijk nummer en ineens was ze weg. Nog niet helemaal tevreden, maar ware pracht ligt in imperfectie en dus liet Morgenstern, die later een geweldig ESNS concert gaf in de Lutherse Kerk, wederom een onuitwisbare indruk achter van een enorm getalenteerde artieste.