Loading...
Interviews 2016

Emilie & Ogden: “De harp werd onmiddellijk mijn instrument”

Foto: Yani Clarke

MONTREAL – Emilie & Ogden zijn een paar apart. Een duo, maar niet een duo zoals je dat zou verwachten. Emilie & Ogden bestaan namelijk uit Emilie Kahn en haar harp Ogden. Verder bestaat de band nog uit Dominic Lalonde op gitaar en bas die tevens zingt en Francis Ledoux op drums. Het gezelschap, een duo, trio of kwartet, al naar gelang de interpretatie, heeft zijn thuisbasis in het Canadese Montreal. Voor het Cross-Linx Festival komen Emilie & Ogden op 28 februari naar De Oosterpoort in Groningen. “Cross-linx biedt een gevarieerde avond vol onverwachte verbindingen tussen gecomponeerde ‘nieuwe’ muziek en artiesten uit de avant- garde popscene. Het festival gaat niet alleen figuurlijk buiten de gebaande paden, maar presenteert het muzikale avontuur ook op onverwachte plekken in De Oosterpoort”, adverteert het Groninger cultuurcentrum. Dat lijkt bij uitstek een gelegenheid voor Emilie & Ogden om te schitteren. .

“Ik denk dat mijn stijl van muziek de artiesten reflecteert waar ik naar luisterde toen ik opgroeide, zoals Feist en Emily Haines om maar een paar te noemen”, vertelt Emilie Kahn bedachtzaam als ze even een weekend thuis is in Montreal en tijd maakt voor ze naar Europa komt. “Ik denk ook dat ik erg beïnvloed ben door de musiekale gemeenschap hier in Montreal. Als klein kind zong ik in een koor. Thuis hadden we ook nog een piano staan en ik heb mezelf leren fluit spelen. Als tiener ben ik begonnen met het schrijven van liedjes. Heel lang heb ik dat gedaan op de piano of samen met vrienden die de gitaar bespeelden. Ik was op college in een muziekopleiding toen ik pas de harp ontdekte. Dat was het moment dat ik verliefd werd op dat instrument. Onmiddelijk werd het mijn instrument. Ik gebruik het om mijn stijl van muziek te schrijven. De stijl waar ik al in schreef.”

Voor Emilie Kahn ingaat op haar op haar liedjes, komt ze eerst even terug op Montreal. De metropool van bijna 2 miljoen mensen is een inspiratiebron voor Emilie Kahn. De grootste stad van het Franstalige deel van Canada Quebec blijkt een bloeiende muziekgemeenschap te bevatten. “Montreal heeft een erg krachtige en onafhankelijke muziek scene en dat is een hecht verweven gemeenschap. Ik word constant geïnspireerd door anderen en waarschijnlijk wat ik doe heeft zijn weerklank weer op anderen vermoed ik.”

Dan kijkt Emilie Kahn naar hoe haar liedjes tot stand komen. Daar is een heel speciale voorwaarde aan verbonden. “Ik schrijf meestal als ik erg van slag ben of erg verdrietig, dus gaan de meeste van mijn liedjes over liefdesverdriet en het einde van relaties.” Toch een hele opgave om een album te schrijven dus. Na de inhoudelijke kant vertelt Kahn hoe ze haar liedjes schrijft, “De teksten blijven altijd heel eerlijk en oprecht en heel erg persoonlijk. Mijn liedjes zijn erg van uit de melodie aangedreven. Ik begin meestal met een paar woorden en een vocale melodie en de rest werk ik uit op de harp.”

Emilie & Ogden brachten in 2015 het album ‘10.000’ uit. Een lovend ontvangen album, maar ook een album dat de ongecompliceerde aanpak van Emilie Kahn weerspiegelde. “Het doel was bij het maken van dit album om de liedjes die er op staan eindelijk naar buiten te brengen op een plaat. Om muziek te maken die eerlijk en oprecht is, waar mensen zich mee kunnen verbinden en op die manier hopelijk iets unieks te scheppen.” Het album is succesvol, net als de optredens van Emilie & Ogden. Zelf zal ze die term niet in de mond nemen. Nadenkend klinkt het als haar wordt gevraagd of ze dit succes verwachtte: “Ik denk dat het afhangt van de definitie van succesvol die je hanteert” Dan met een lach. “Ik zal maar zeggen dat ik blij ben met hoe de dingen nu gaan.”

Nog een enkel Canadees optreden, onder andere met Basia Bulat, die indruk maakte in Groningen en ook later dit jaar weer naar De Oosterpoort komt en dan wacht voor Emilie & Ogden het Cross-linx festival. Het festival begint op 25 februari in Eindhoven en reist via Amsterdam en Rotterdam naar Groningen waar het podium op 28 februari aan Emilie & Ogden en collega’s als Neil Finn, Glenn Kotche, Andrew Bird, Diamandra Dram, The Notwist en Son Lux en nog vele anderen. Verheugd kijkt Kahn als we over het festival spreken. “Ik heb veel opgetreden de laatste paar maanden. Het is altijd erg interessant om te zien hoe het publiek op je reageert in verschillende delen van de wereld. Ik kom nu net uit de Verenigde Staten. Het ene publiek is totaal gebiologeerd aan het kijken en luisteren. Totaal in je set gezogen. Op andere plaatsen lukt dat niet en blijft het publiek wat rumoeriger en schuivelen. Onze Europese toer vorig jaar is erg goed gegaan. We hadden uitstekende reacties. Ik hoop dat het in Nederland niet anders zal zijn”, besluit Emilie Kahn voor ze Ogden gereedmaakt voor een nieuw concert.