Loading...
Recensies 2017

Deniek Schooneveld moet als een gek aan het liedjesschrijven

GRONINGEN – Sommige artiesten hebben dat en het is een kwaliteit. Eigenlijk zonder wat te doen al intrigeren en interesse wekken. Deniek Schooneveld heeft die kwaliteit. Als je dan ook nog een prachtige stem heeft en blijk geeft dat je uitstekende liedjes kan schrijven, dan is er veel mogelijk. Hoeveel? Dat zal de tijd uitwijzen. De eerste keer dat Deniek Schooneveld publicitair zich flink in het het spotlicht wist te zetten was bij The Voice Kids, waarbij ze ver in het programma reikte in 2015 aan de hand van Nick en Simon als prille vijftienjarige. Nu stond ze in Het Concerthuis in het kader van Rumbling Earth Festival in Groningen. Al met haar eerste handeling liet ze haar podium ervaring blijken. Ze draai de microfoon bij zodat ze het publiek voor zich had en niet naast zicht. Haar eerste nummer kwam het minste uit de verf. Tijdens de Cranberries cover ‘Zombie’ zocht ze haar plek op het podium, liet haar stem nog warm en werd het eigenlijk meer een soundcheck. Het zat goed met de tweede cover ‘Drag Your Swords’ van Angus en Julia Stone, een lied dat ook beter bij haar past. Even leek het erop dat Schooneveld helemaal geen eigen nummer zou spelen, want nog een cover volgde, maar dan toverde de prille zangeres het geweldige en zeer intense ‘Regrets’ uit haar stembanden en gitaar. Wow! Als je dat kan als tiener. Wat een sensationeel mooi lied. Deniek Schooneveld boeit op de buhne. Haar zang is op zijn best als ze die mooie wisseling heeft tussen hees en mysterieus en dat af kan varieren met krachtig en helder. Ze heeft het allemaal in zich. Dan volgde de Amy Whinehouse cover ‘Back to Black’. Net als bij ‘Zombies’ zijn dit te bekende nummers waaraan nog weinig te winnen valt anders dan dat het publiek denkt: hé, die ken ik. Eigenlijk moet Deniek Schooneveld als een gek aan het liedjesschrijven en daarnaast een enkele cover die bij haar past en waar ze nog echt wat kan toevoegen. Een tweede hoogtepunt was wederom een eigen liedje. Het liedje met als werktitel ‘Tommie’ werd in tien minuten geschreven. Even rekenen, das zes in een uur, achtien in drie uur, twee of drie covers erbij en je hebt een volledig concert. Ochtendje werk, want ook dit nummer was meer dan geweldig. Deniek Schooneveld had daarna moeten stoppen, want het laatste nummer kwam minder tot zijn recht. Als deze zangeres haar pad blijft volgen, mogen Nick en Simon straks bij haar in de leer.