Loading...
Recensies 2016

Daisy Chapman blijft zich ontwikkelen

STEENDAM – Een mooie verrassing was de opening van het concert van Daisy Chapman op podium Peter En Leni in Steendam. Het gloednieuwe ‘Good Luck Song’ was een enigsinds plechtige, maar gaandeweg steeds krachtigere opening. Een binnenkomer voor de Britse die zo’n anderhalf jaar geleden ook op dit podium stond en nu haar enige Nederlandse optreden hier verzorgde tijdens een Duitse toernee, die wordt gecombineerd met opnames voor het nieuwe album ‘Good Luck Songs’. Wanneer dat album gaat verschijnen is nog onbekend. Daisy Chapman stond namelijk hoog zwanger op het podium en dat is toch een feit dat de komende maanden ook veel aandacht gaat vragen. Een andere belangrijke verandering in vergelijking met het eerdere optreden was dat Chapman nu als trio op het podium stond en destijds alleen. Nu werd ze begeleidt door haar vaste violiste Seu Lord en de bescheiden Duitse drummer Martin Denzin die ook onder andere Krista Detor in Duitsland vaak ondersteund. Dat gaf een aanmerkelijkere vollere sound. Met name het vioolspel van Lord is erg belangrijk in het muzikale deel. Wat leef was het slim gebruik van de Loop. Dat beheerst Chapman tot in de perfectie. Naast nieuw werk bracht ze ook oud werk, zoals het mooie ‘Jealous Angels’ en het gevoelige ‘Shameless Winter’van haar laatste album en ouder werk als ‘The Insects Party’ of het krachtige ‘Jessica’ . Daisy Chapman is een prima zangeres die met haar stem de grenzen weet op te zoeken en soms zacht en gevoelig en op andere momenten krachtig uit de hoek komt. Voor haar teksten put Daisy Chapman uit historische gebeurtenissen, zoals ‘Madam Jenever’ over de ellende van drankmisbruik zo rond 1720, ‘I Used to Own an Empire’ over het verval van de industrie en het drove ‘Idillia Dub’ over een meisje dat vast komt te zitten in een ruine en wiens lichaam pas tien jaar later wordt gevonden naast haar dagboek. Op andere momenten put ze uit persoonlijke gebeurtenissen ‘The Gentleman in 13b’ over een vlucht van Moskou naar Londen of ‘Stay With Me’, geïnspireerd door haar debuut in New York voor vier toeschouwers, waaronder haar ouders. Daisy Chapman is een interessante en mooie singersongwriter die deze avond wist te boeien met haar liedjes en haar spel. Vorige keer was ze wat geslotener, maar nu stond ze open voor het publiek dat haar terugklapte voor een a cappela toegift in de vorm van ‘The life of Mary May’.