LEEUWARDEN – Hoe verbonden is muziek met politiek? Uiteraard is het totaal verweven. Strijd en protestliederen in elk genre zijn hier een voorbeeld van. In de introductie van een optreden van Chouk Bwa, voorheen bekend als Chouk Bwa Liberté nam journalist Leendert van der Valk de toehoorders mee naar het land van herkomst van Chouk Bwa Haïti. Een land waar de populairste popartiest al vijf jaar president is, maar ook nu nog politieke scheidslijnen langs muzikale genres gaan met voor de arme bevolking de muziek van de vodou als strijd en protestlied, maar ook in het dagelijks leven en in het geloof van enorme betekenis. Zelfs bij het begin van de opstand tegen de Fransen in 1791 speelde deze muziek een rol. Chouk Bwa is één van de bekendste vertegenwoordigers van dit genre. In de avond zouden ze nog optreden met The Ångstromers in Neushoorn, maar in OBE toonden ze de oorspronkelijke muziek. Muziek die tot op de dag van vandaag een enorme invloed heeft op de muziek in de hele wereld. Niet alleen gebruiken diverse popbands, zoals Arcade Fire ritmes uit de oorspronkelijke rootsmuziek van Haiti, maar ook staat deze muziek mede aan de basis van de jazz en de muzikale cultuur van een stad als New Orleans. In de muziek van Haïti en van Chouk Bwa nemen de drums en de zang een centrale plaats in, want drums brengen je in de trans die nodig is om ontvankelijk te zijn voor de goden. Dat bleek onmiddellijk tijdens ‘Lwa Yo’ een congo ritme met een centrale rol van de drummers en prachtige zang. Chouk Bwa bestaat uit Sambaton Dorvil de voornaamste zanger die wordt ondersteund door Henris Djopipi Gomez, Edele Joseph en Maloune Prévaly, terwijl Riscot Cedieu, Yves Figaro, Sadrack Merzier en Jean Rigaud Aimable muzikaal de kar trekken. Het gezelschap is afkomstig uit Gonaives op Haiti. In ‘Parén & Leoba’ liet Chouk Bwa een lied horen dat nog verder terug stamt. Een lied dat een Daome is, wat zegt dat het terug gaat op de muziek die is meegebracht uit Afrika en terug gat naar landen als Benin., Togo en Nigeria. Prachtige zang en een iets rustiger ritme dan de opening. Tenslotte werd afgesloten met ‘Neg Amisien’ een a capella gezongen en hartverscheurende mooie ode aan de revolutionairen van 200 jaar terug. In Nederland vergeten we nog wel eens dat de geschiedenis zijn invloed heeft op Nederland anno 2018 in tal van discussies in onze maatschappij. In Haïti houden bands als Chouk Bwa die rijke geschiedenis in leven met de muziek en niemand die ‘Neg Amisien’ zo geweldig gezongen hoort worden kan vergeten dat het bloed, zweet en tranen kost om een land te bouwen, een uitdrukking die wij dan weer verbinden aan het Nederlands Elftal en André Hazes. Een prachtige kennismaking en belangrijke les met heerlijke muziek door Chouk Bwa.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden