Loading...
Recensies 2020

Bjarke Ramsing ft Koh-i Boxer laat De Rieshoek dansen

NOORDLAREN – Het mooie initiatief om kleinschalige concerten te organiseren in De Rieshoek in Noordlaren blijkt een grote impact te hebben. In de tweede editie was er voor de tweede keer sprake van een grote opkomst, waardoor de levensvatbaarheid van dergelijke intieme concerten op het platteland en de bijdrage duie het levert aan de leefbaarheid in dorpen, maar weer is onderstreept. Met Bjarke Ramsing had de organisatie ook een sterke artiest te pakken die de middag erg mooi invulde met zijn bandleden Teun van Langen op contrabas en Floris Venema op percussie en in de tweede set als special guest zanger Koh-i Boxer. Een mooie aanvulling, want vast bandlid violiste Annelies Jonkers had andere verplichting in de Verenigde Staten. De Deen Ramsing is al enige tijd ook een zeer goede bekende in Nederland, waar hij inmiddels is neergestreken. Via de Popronde kwam hij onder de aandacht van een groter publiek en stond op een aantal mooie festivals, zoals Taribush Kuna in Drenthe. In Noordlaren begon hij rustig. Eerst als duo met alleen Teun van Langen werd kalm ‘To The Tallest Tree’ ingezet. Een liedje dat een fijn gewicht kreeg door de donkere bastonen. Ramsing maakt met als basis blues en folk prachtige singer-songwriter liedjes die hij, vooral in de tweede helft van het concert lekker liet rocken. Hij brengt zijn werk gedreven en bij tijden erg intens, zoals in ‘Douaumont Ossuary’ dat traag indruk maakte voor hij het tempo iets maar niet veel opvoerde in ‘De Lange Øers Sind’, waardoor er deze middag ook in het Deens werd gezongen. Voor ‘The Doldrums’ werd ook Floris Venema uit het publiek geplukt. ‘The Doldrums’ is ook de titel van het laatste album van Ramsing. Opmerkelijk bij dit erg mooie nummer was de tegenstelling tussen de titel en de sound. ‘The Doldrums’, in het Nederlands vaak aangeduid als de Paardenbreedten, is het windstille gebied op de oceanen. De Nederlandse benaming komt van het overboord zetten van vee om maar zoveel mogelijk gewicht te verliezen om te kunnen profiteren van elk zuchtje wind voor de verhongering dreigt in tijden dat alleen met zeil werd gevaren. Bij Ramsing werd dit een behoorlijk stormend en rockend nummer, net als later ook een nummer over relaxt wijn drinken in Frankrijk toch een flink pittig lied was. Met de komst van de drums werd het allemaal net wat meer gepeperd. Het nautische thema komt vaker terug bij Ramsing, in bijvoorbeeld het mooie ´Where The Wild Winds Sail´ of het prachtige en mooiste nummer deze middag ´The Sailor´s Curse´. In dit laatste nummer gaat Ramsing op de romantische notie dat zeelieden vergaan in een allesvernietigende storm, terwijl de praktijk vaak is dat ze strompelend na een avond in de kroeg in haven op weg naar hun schip in het wateren kieperen en dronken verzuipen. Elk liedje kreeg een fraaie inhoudelijke uitleg, waarbij Ramsing nog wel duidelijker voor één taal mag kiezen en nu regelmatig wisselde tussen Engels en Nederlands. In de setopbouw zouden de eerste drie rustige nummers in de rest mogen worden ingevoegd, waardoor ook daar meer contrast ontstaat tussen nummers. Prettig was wel dat er duidelijk na een hoogtepunt werd toegewerkt. Ramsing heeft een karakteristieke en mooie zangstem. Na de pauze snuffelde zanger Koh-i Boxer al een paar keer aan mee doen. Hij zocht zijn plek op de bühne tijdens het prachtige ‘Bringing me Home’ of het intense ‘Fueled Worlds’. De sound werd steeds intenser en gedrevener met het fantastisch mooie ‘Deep in the Dirt’ over Australië en het scherpe ‘Time To Be The Fool’ over dat je nooit mag vergeten dat je af en toe moet dansen alsof de wereld er niet toe doet. Vlak voor het einde kon het fragmentarische ‘Something Free’ net iets minder bekoren, maar het fantastische energieke ‘All My Life Playing on The Streets’ over het leven als straatmuzikant leverde dan eindelijk dat duet op met Ramsing en Koh-i Boxer en in de zaal, daar werden de stoelen her en der aan de kant geschoven en daar werd gedanst alsof de wereld er niet toe deed.