Loading...
Recensies 2023

Asilah op zijn best als het heel persoonlijk is

NIEBERT – Het Zuidelijk Westerkwartier heeft prachtige kerken. Jaarlijks wordt er een fietstocht georganiseerd waarbij fietsers van kerk naar kerk fietsen en dan ter plaatse worden getrakteerd op een muzikale versnapering. Dit jaar een popkoor, een jazzorkestje, een Americana band en in de kerk van Niebert de Fries/Duits/Marokkaanse singer-songwriter Asilah, de artiestennaam van de Leeuwarder Faisal Benmhammed. Veel dappere trappers hadden de zon weerstaan en de kerk in Niebert vulde zich, een beetje tot schrik van de artiest, helemaal. Toch is Faisal Benmhammed niet helemaal een beginner. Als Asilah staat hij sinds 2018 op de planken, aanvankelijk als duo, maar in Niebert was Benmhammed solo, maar daarvoor speelde hij onder meer in de band De Rechtzaak. Als Asilah was hij al succesvol met zijn Nederlandstalige nummers en speelde onder meer op het Brestifal in Leeuwarden. Daarnaast is hij cursusleider voor de Groninger Apotheken Vereniging en kan hij je alles vertellen over anti-stolling in de praktijk. Zoals je dan zegt over singer songwriters, daar moet een liedje in zitten. Het eerste liedje dat hij in Niebert speelde, mag direct onder de mantel der liefde worden bedekt. Of het zenuwen waren, het feit dat hij voor eerst in een kerk speelde of dat het liedje gewoon niet bij hem leek te passen en eigenlijk geen gevoel tussen zanger en liedje leek te zijn, het kwam niet uit de verf dit liedje over de corona periode. Fast forward naar liedje twee ‘Vervloekt’. Vast en zeker een gevolg van zijn cursusleiderschap zijn de sterke introducties die deze artiest zijn liedjes geeft. rustig en inhoudelijk wordt de interesse gewekt. Dit liedje ging over een periode van honger en droogte in Marokko en hoe een boerenfamilie hier een lugubere oplossing voor vond in een griezelig nummer. Een rustig begin, maar door het langzaam op te voeren qua robuustheid kreeg het nummer een zeer fraaie spanningsopbouw. De zang viel mooi op zijn plek, hoewel hij hier nog best iets consistenter in mag zijn, maar je merkte in alles dat dit liedje dichter bij hem stond. Wat droeve zwaardere onderwerpen liggen deze singer songwriter net wat beter, althans deze middag in een zonnige kerk. Een slechte dag, dat hebben we allemaal wel eens en dat was het onderwerp van ‘Hier’. Een nummer waarin hij echt overtuigde en vooral zijn prima gitaar spel tot zijn recht kwam richting een sterk slot van het liedje. In zijn familie komt de ene kant uit Marokko, de andere kant heeft Friese en Duitse wortels. Met liefde vertelde hij over zijn Duitse oma. Streng zoals deze per definitie zijn, maar ook met veel warmte. Het heftige verhaal van oma, stelde hij aan de orde in ‘Los’, waarin hij gebeurde zaken rondom het overlijden van oma een plaats geeft voor zichzelf. Een verwerking van het geheel. Een prachtig hoogtepunt in zijn oeuvre, dat hij met een een sterke intensiteit ten gehore bracht. Iets wat overigens niet door alle fietsers werd gewaardeerd, want het was niet bepaald een vrolijk liedje en als je dat verwacht, dat zat je nu in de verkeerde kerkbank. Even haalde Asilah oma weer heel dicht bij met de liefde, maar ook de pijn en het onbegrip en keek je door zijn ogen mee, ervoer je dat zelf ook en dat is ook een functie van muziek, want het hoeven absoluut niet altijd vrolijke deuntjes te zijn. Hij sloot af met ‘Het Venster’ waarin liefde en sterfelijkheid terug komen, een soort van beschouwing op zijn huwelijk. Juist als Asilah het zo dicht bij zich houdt, je uitnodigt in zijn pijn en vreugde en de liedjes gebruikt om met zijn ervaringen iets neer te zetten waar iedereen iets persoonlijks in herkent dan is hij op zijn best. Na die valse start een heel fijn optreden, maar wel met de opdracht nog wat puntjes op de i te zetten.