Loading...
Recensies 2023

Abracadabra is de ontberingen waard op Explore the North

LEEUWARDEN – Het vergde ontberingen, fysieke pijn zelfs, om het optreden van Abracadabra in het kader van Explore the North in Leeuwarden te gaan zien. Wie onderweg was naar Neushoorn werd gegeseld door een harde wind, waarbij hagelstenen van respectabele omvang mensen deden weg duiken en te zien was dat juist de festivalgangers die gedreven waren om het eerste optreden van deze Amerikaanse formatie in Leeuwarden nog dieper in hun capuchon doken tegen de wind en de venijnige tikken van de hagel op de blote huid voor lief namen, hun pad over de wit kleurende straten verlicht door de bliksem. Moeder Natuur opende het festival op geheel eigen en, gezien de titel, ook wel heel passende wijze. Abracadabra is een indie pop, indie synth band uit Oakland California. Een beetje bij toeval ontstaan toen Hannah Skelton, de zangeres van de formatie Chris Niles tegen het lijf liep, die de bassist is van de band. In 2020 verscheen het debuutalbum ‘abracadabra’ en begin dit jaar was er de opvolger ‘shapes & colours’. Het bracht de band op SXSW en in maart toerden ze in Groot-Brittannië samen met het onvolprezen The Go! Team. Een tweede Europese toer is er dan dit najaar waarvoor eerst werd afgereisd naar Leeuwarden om er een mooie start aan te geven. Overigens met speciale dank aan Jeroen Reek van Iguana Death Cult die invalt voor de reguliere percussionist van Abracadabra als vriend van de band. Niet alleen dat, maar met zijn project Parisian Night Suit maakt hij muziek die verwant is aan die van zijn tijdelijke bandgenoten. Naast Reek waren op gitaar en toetsen Jason Kick en op drums Greg Poneris aanwezig in de Friese hoofdstad. Wie overigens de zaal betrad met een capuchonhoofd of een doorgewaaid kapsel kreeg onmiddellijk goed advies van de band die het concert opende met ‘Comb your Hair’. Een lekkere vlotte opening met een mooi baslijntje van Chris Niles. Muzikaal pakt Abracadabra terug op de new wave. Er zijn vleugjes Thomas Dolby, Talking Heads en The B52’s te horen, maar vermengt dat met een mooie psychedelica in aanstekelijke, prima geschreven nummers. Dat bleek ook in het prima ‘In a Photo’ dat toenemend intens was en lekker swingend. Heerlijk klonk ‘Swim’, uitgesproken spacy en dromerig was dit prachtig. Het was ook één van de weinige liedjes die een wat nadere uitleg kreeg achteraf. Een nummer over hoe soms het leven je gewoon overkomt en dat je maar soms het beste je op deze golven mee kunt laten drijven. Daar was nog ruimte voor verbetering. Meer interactie met het publiek, maar vooral ook de toeschouwers naar het podium roepen. Nu ontstond voor de band de loopruimte naar binnen en buiten voor het publiek langs en dat zorgde voor afleiding en onrust, wat simpelweg voorkomen kan worden door mensen naar voren te roepen. Wel sterk was dat op het moment dat op het moment dat de toetsen uitvielen en Jason Kick elk potentieel probleem na liep, het nummer naadloos werd doorgespeeld en de technische malheur geen enkele invloed had. Het rustigere ‘Dirty Pan’ was aanstekelijk met prima drums van Greg Poneris, waarna ‘Talk Talk’ weer upbeat en stevig was en ‘The Hand Thats Feeds’ een prettige, maar minder uitgesproken aanloop naar het prachtige einde. Verrukkelijk was ‘At The Zoo’, stevig en speels met fraaie zang van Hannah Skelton, die ook een belangrijke rol speelde met haar zang en synths in het trage ‘Tracing Outlines’. Ondertussen had niemand kunnen vermoeden dat Jeroen Reek niet al jaren bij de band hoorde, want hij bleek een uitermate snelle leerling en dat is een compliment voor zijn muzikaliteit. Een fijne melancholiek en soezerigheid kenmerkte ‘Cherry Soda’ om daarna af te sluiten met naar verre reizen en mooie oorden doen verlangende ‘Hello Peru’ met Reek op fluit in dit vlotte nummer. Een prima en hartelijke kennismaking voor Leeuwarden met Abracadabra die een overtuigende set neerzetten in Neushoorn, waaruit hoop te putten is met deze mooie liedjes. Een pareltje als opening van Explore the North wat de pijnlijke gang naar het festival meer dan de moeite waard maakte.