Loading...
Recensies 2019

Wiyaala geeft wellicht het beste optreden van Welcome to the Village

LEEUWARDEN – Wat was ze onwaarschijnlijk goed. Noella Wiyaala, optredende onder de naam Wiyaala met een geweldige band en aangekondigd als de jonge leeuwin uit Afrika. Dat de tent waarin ze speelde op Welcome to the Village overeind bleef mag een klein wonder heten. Van het eerste tot het laatste moment liet ze met een enorme intensiteit haar muziek de tent in rollen. Bevlogen sprong, danste en rende ze over het podium en binnen de kortste keren stond ook het publiek net zo hard mee te springen. Dat deed ze overigens niet met eenvoudig scorende muziek, maar met haar Afropop en een aantal gasten op het podium. Het was vanaf de eerste seconde tot de laatste tel een heerlijke show. Wiyaala wordt gedurende het hele optreden perfect in de schijnwerpers geplaatst door haar bandleden, die niet alleen met passie en steunende op veel ervaring de liedjes muzikaal goed in de verf zetten, maar ook bij uitstek weten dat zij het fundament zijn waarop de ster van deze Ghanese volop kan stralen. Het begin is nog wat rustig, in Wiyaala begrippen dan. Voor ‘Africa’ vraagt ze haar eerste gaste op het podium, de Zimbabwaanse rapster AWA, die net als de Afropopzangeres deel uit maakt van het collectief GRRRL, waarmee ze twee uur eerder op het hoofdpodium stonden. De combinatie maakt het een heerlijk nummer met een oproep tot Afrikaanse eenheid. Voor ‘Valla’ een nummer van haar in 2018 verschenen album ‘Sissala Goddess’ mag, even eens uit het GRRRL gezelschap, uit Bangladesh Sohini Alam het podium opkomen. Probleem, ze kent het nummer niet, maar met een geweldige blijk van muzikaliteit weet de zangeres niet alleen naast Wiyaala te overtuigen, maar met haar bijdrage het nummer zelfs te verheffen. In de liedjes van Wiyaala komt regelmatig een sociaal item aan de orde. De rechten van vrouwen, maar ook in bijvoorbeeld ‘Village Sex’ het belang van ouderen om hun kennis over seksualiteit en daar op een goede manier mee omgaan over te dragen op jongeren, die anders hun kennis van internet moeten opdoen. ‘Siiko’ vormt dan in het hart van het optreden een rustpunt, maar de wervelwind op het podium is nog lang niet uitgeraasd. De felle meezinger ‘Coming with Fire’ is staccato en prachtig. Voor het geile ‘Rock my Body’, in de oorspronkelijke versie een duet met ‘de zanger Jupitar, wordt heel GRRRL op het podium gevraagd en nu is het Lei Di Dai uit Brazilië die een hoofdrol krijgt toebedeeld in dit nummer dat nu een veel meer emancipatorische lading krijgt. Vrolijk, energiek en muzikaal geweldig blijft het in bijvoorbeeld feestelijke ‘People Don’t Stop’, waarin de zangeres het publiek nogmaals helemaal meeneemt in de fuif die ze weet te bouwen. Ook in het laatste nummer deze avond gaat het helemaal los en na een uur weet ze nog steeds perfect haar nummers te brengen in zang en dans. Misschien duurde het voorstellen van de bandleden wat te lang, maar ach na zo’n show en feest is het een kniesoor die daar op let. Was dit het beste optreden tijdens Welcome to the Village? Het zou zomaar kunnen.