Loading...
Recensies 2017

Ward Thomas revanceert zich

GRONINGEN – Het zijn drukke dagen voor Ward Thomas. De Britse formatie rondom Catherine and Lizzy Ward Thomas is één van de bekendere namen in het Eurosonic veld en hebben daarnaast nog tal van andere optredens in Groningen. De dames met hun begeleidingsband stonden onder andere in Plato op Platosonic en bij de showcase van Friendly Fire. Het waren qua beleving twee heel verschillende optredens. In Plato opende Ward Thomas met het mooie ‘Guilty Flowers’ een heel fijn liedje. Het duo beschikt over een fantastische vaak tweestemmige zang, terwijl ook individueel de stemmen gloreren. Wat miste was de bezieling, de nadruk lag net te veel op mooi zingen. Ook in ‘Cartwheels’ het titelnummer van het nieuwe album van deze band, net iets rustiger dan de opening was eigenlijk dik voor elkaar, maar toch net niet. Dit terwijl op filmpjes op internet het er juist afspat. Wellicht de vermoeidheid van de reis. Erg goed en keurig werd de set afgezongen met fraaie uitvoeringen van ‘Proof’ en ‘Carry you Home’. Ward Thomas brengt pop met country invloeden of juist country met pop, op die dunne lijn, waarbij het de ene keer meer richting pop gaat en de andere keer het country element de boventoon voert. Alles werd mooi, kort, maar krachtig geïntroduceerd. Aangezien op filmpjes van andere concerten de bezieling er bij de dames uit schiet is de vraag gerechtigd of dit een momentopname was. Een dag later op de showcase van Friendly Fire bleek dit inderdaad het geval. Nu was er vanaf de eerste gezongen noot wel die bezieling. Dit ondanks dat één van beide zusjes wat stemproblemen had gezien het overvolle programma. Nu stond ‘Proof als eerste op de setlist en dit nummer kreeg in vergelijking met een dag eerder net even die extra boost van mooi naar prachtig en dat was evenzeer het geval bij ‘Guilty Flowers’. De afsluiting was er nu met het prachtige en gevoelige ‘Safe’. Ward Thomas wordt een grote toekomst voorspeld en dat lijkt op basis van het Friendly Fire concert zeker op zijn plaats. Het blijft uiteraard zaak om elk concert juist ook die bezieling en emotie in de zang te leggen.