Loading...
Recensies 2021

Vette beats en fijne teksten bij Huub Prins in Neushoorn Café

LEEUWARDEN – Het Neushoorn Café in Leeuwarden grijpt de zomermaanden aan om te bruisen met minieme middelen. Een prachtige serie concerten met lokaal talent doet het kleine zusje van het gelijknamige Poppodium op drie avonden in de week vol lopen. Deze avond was dat niet vanzelfsprekend. Een enorme onweersbui met bijbehorende neerkletterende regenval maakte de gang naar de zaal er één met risico. De nieuwe energieke manager keek uit de gastvrij open staande deur en verzuchte dat als ze niet moest werken de droge warme bank waarschijnlijk wel een prima alternatief was geweest, maar ze kreeg ongelijk. Her en der doken tussen de buien mensen op en toen het tijd was voor Huub Prins om het podium te betreden was de zaal naar corona capaciteit volledig gevuld. Een pluim op de hoed deze constante volle zalen voor dit initiatief dat duidelijk in een behoefte voorziet. Huub Prins is het nieuwste project van Elias Elgersma. Elgersma vindt zichzelf steeds opnieuw uit via bands als Yuko Yuko, The Homesick en Elias El Gersma en schut in zijn verschillende alter ego’s prima albums en EP’s uit de mouw alsof het geen enkele moeite kost. Dat is uiteraard niet zo, want als artiest is hij internationaal gewaardeerd en met bijvoorbeeld The Homesick staat hij onder contract op het vermaarde Amerikaanse platenlabel Sub Pop en dat is niet voor niets. Als Nederlandstalige zanger Huub Prins bracht hij begin dit jaar de plaat ‘De Rat’ uit. Nederlandstalige Electro pop met teksten die tussen cliché en poëzie heen en weer driften. Op zijn podium in Neushoorn, misschien toevallig dat Huub Prins begon met ‘In mijn eigen huis’, werkte de artiest met backing track, met daarop voor geprogrammeerd lekkere vette beats als begeleiding. Het gaf hem de ruimte zich compleet te focussen op de zang en zijn danspassen. ‘In mijn eigen huis’ had een fijne ruimtelijkheid en was lekker vlot. Dat hoge tempo werd nog wat opgetrokken voor ‘Nostradamus’ met sterke tekst en in ‘Boontje’ kwam daar nog een hoeveelheid robuustheid bij, wat het nummer pit gaf. Goed getimed was daarop ‘Per Abuis’ weer wat rustiger en erg mooi. Toch is het een aandachtspunt. In het hoge tempo en zonder noemenswaardige aankondigingen, soms werd haastig even een titel genoemd nadat met een brede zwaai en een “dankjewel” het applaus in ontvangst was genomen. Het resultaat was, omdat een scherpe kadering ontbrak en de tempo verschillen nou ook niet zo groot waren, dat de liedjes in elkaar gingen overlopen en bij tijden de artiest de aandacht van zijn publiek wat verloor. Het geroesemoes nam toe op dat soort momenten en de loop naar de bar werd sneller ingezet. Nu en dan even toch een moment om even wat te vertellen kan dit fixen en de attentie weer op het podium vestigen. Op de bühne ging dit door met het strenge ‘Alle Kinderen’, de eerste keer dat Huub Prins het podium verliet en zich in de zaal begaf. Dat deed hij in de loop van concert regelmatig, maar ook hier mag net wat meer cachet aan worden gegeven, door het publiek letterlijk meer te confronteren. Corona zal hier geen helpende hand in hebben gespeeld. Mooi waren nummers als het rustige ‘Vergeten’ en ‘Twijfelaar’ voor het uptempo ‘De Was’, met een in zijn eenvoud briljante tekst als hoogtepunt kon worden aangemerkt. Op het podium was ondertussen ook een striptease bezig, want de hardwerkende zanger ontdeed zich een aantal malen van een kledingstuk. Als zanger en met zijn begeleiding op band overtuigde Huub Prins. Soms zacht en vlijend, soms krachtig schreeuwend werden de liedjes met passie gebracht. Het plezier knalde er vooral in de tweede helft van het optreden van af bij de expressieve zanger. Na het rustige ‘Kantjeboord’ was ‘Driedimensionaal’ ook robuust en uptempo zeer aansprekend. Daarna verdween Huub Prins van het podium en het publiek in verwachting bleef zitten. Voor iedereen, inclusief de techneuten, het door hadden stond Elias Elgersma, biertje in de hand, in de opgedroogde Friese nachtlucht voor de deur af te koelen. Een show vol potentie, maar waar nog wel wat aan getimmerd mag worden.