Loading...
Interviews 2021

The Blaze Velluto Collection: “Van een vulgaire filet naar een smakelijke ceviche”

QUEBEC CITY – The Blaze Velluto Collection is zo’n heerlijke formatie uit Canada met een lekker verfrissende sound. Al een aantal jaar werkt deze collectie aan nationaal succes en nu is de tijd rijp om ook internationaal aan de bel te trekken. Dat lijkt erg kansrijk en dan is het showcasefestival The Great Escape in het Britse Brighton op 13 en 14 mei een prachtige gelegenheid om je te presenteren. De band bestaat uit één persoon, maar op het podium wil dat nog wel eens flink uitdijen. “De muziek van de band wordt altijd gedeeld in een geest van broederschap. Hun filmische geluid combineert betoverend galmende gitaren, rijk kleurrijke percussie, buitenaardse achtergrondzang en pittige orgelpartijen. Van de strijkers is ook bekend dat ze de inherente lyriek en opwindende momenten van de muziek versterken”, stelt The Great Escape. Terwijl het publiek hongert naar bands op het podium, oriënteren we ons alvast op deze digitale editie en reizen per elektronische snelweg naar Quebec City om met Blaze Velluto te spreken.

“Quebec City is geweldig, het heeft precies de juiste maat voor perfecte harmonie”, opent de bandleider van The Blaze Velluto het gesprek met een ode aan zijn thuisbasis. “De muziekscene groeit, er zijn veel verschillende muzikale richtingen, maar iedereen lijkt vreedzaam samen te leven. Er is een studiocomplex in de stad genaamd The Pantoum dat veel muzikanten verenigt, die voorziening speelt een zeer belangrijke rol voor opkomende artiesten, zonder hen zou de muziekscene verspreid en zwak zijn.” In deze vruchtbare gemeenschap is ook de band ontstaan. Aanvankelijk met wel 15 mensen, maar inmiddels met een vaste live-kern bestaande uit Blaze Velluto, zangeres Little Miss Roy, Sheenah Ko op keyboards en percussie, Guillaume Chiasson bespeelt de bas en Jean-Étienne Collin- Marcoux de drums. Elk bandlid draagt ook vocaal zijn steentje bij. “Ik weet dat het misschien een collectief iets lijkt, maar het is eigenlijk mijn soloproject, de naam “Collection” komt van Blaze Velluto’s collectie liedjes. Het begon als een studioproject, maar ik wilde de mensen die op de een of andere manier een connectie hadden met wat mijn debuutalbum “Weatherman” zou worden uitnodigen om mee te doen. Het werd in meer dan een jaar opgenomen met veel experimenteren en tijdens dat proces werd ik gevraagd om te spelen op een festival in mijn geboorteplaats Quebec City, dus daar begon de live-kant van de dingen.”

“Mijn vader speelde altijd muziek”, vervolgt de Canadees. “Ik groeide op met Simon en Garfunkel, de Beatles, de Bee Gees en Tears for Fears om er maar een paar te noemen. Mijn vader, die zelf muzikant was, had instrumenten in huis liggen, het trok al snel mijn aandacht, maar pas toen ik 13 was, begon ik gitaar te spelen. De muziek die ik schrijf is alles waar ik van hou in muziek, het is mijn interpretatie, mijn dankjewel, alles wat ik door de jaren heen heb opgepikt, mijn muziek is altijd mijn thuis geweest! Evolutie komt voort uit de ervaring van schrijven, vallen en opstaan, je kwaliteiten gebruiken, ontdekken en jezelf omringen met betere muzikanten, maar de belangrijkste factor is het vermogen om te luisteren en de taal te begrijpen, die een enorm verschil zal maken in de beslissingen die je neemt. Dus ja, met dat gezegd, muziek evolueert waarschijnlijk van een vulgaire filet naar een smakelijke ceviche.”

Kernwoorden die je kunt loslaten op de muziek van The Blaze Velluto Connection zijn 60s, folk,  rock, country, psych, retro pop, rock’n’roll en filmisch. We zoomen in op songwriting proces? Heeft Blaze Velluto een vaste werkwijze en wat inspireert hem. “Het begint meestal met een hook-frase aangevuld met enkele akkoorden, dan werk ik van daaruit. Het kan zijn dat ik word geïnspireerd door iets wat me overkomt of soms gewoon door mooie woorden die op een vanzelfsprekende manier worden uitgesproken. Het gaat dan door mijn belangrijkste filter, mijn partner, Little Miss Roy, en tijdens de rest van het proces integreer ik haar inbreng. Ik gebruik graag dieren om menselijke relaties te vergelijken en meestal zie ik dat voor me in beelden of geuren en in mijn hoofd geeft het een heel filmisch gevoel. Ik vind het erg belangrijk om mezelf uit te dagen buiten de gebaande paden te treden en te proberen af ​​te wijken van de vaste gewoonten, maar toch elementen te behouden waar mensen zich mee kunnen identificeren. Om mijn muziek te begrijpen nodig ik iedereen uit om mijn video’s te bekijken, allemaal DIY producties op film! Ik hou ervan om dingen tot in de kern te leren, zodat je ze beter begrijpt. Ik hou van film en tape, want ze dagen mijn creativiteit uit. Ik ben een autodidactische Frans-Engelse Canadese klootzak! Een grote fan van ‘The Shining’, ‘Cannibal Holocaust’ en ‘Texas Chainsaw Massacre’, honden, Sergio Leone en Nancy en Lee, ik zou graag Jean-Claude Van Damme ontmoeten, rijpe ananas, glimlachen van het andere geslacht, grote witte dennen, de rauwheid van Velvet Underground en de finesse van Dire Straits, de Nikon F2 en de Eclair NPR, mijn favoriete nieuwe film is ‘Mid-Sommar,’ loopt Blaze Velluto leeg in een uitbarsting van alles wat hem bezig houdt in zijn bestaan om zijn scheppingsdrang te stimuleren en vorm te geven.

Bands als Call me Poupée en Ponctuation, gingen The Blaze Velluto Collection voor. In deze formaties leerde de bandleider het klappen van de zweep. “Het leerde en versterkte mijn indrukken over het kennen van je positie in een bepaalde context. Call me Poupée was erg belangrijk in mijn muzikale reis, het smeedde veel van wat ik nu ben, het ondersteunde me in het ontdekken van wie ik ben, leidde me naar een positie van frontman van een band en deed me een andere kant van muziek ontdekken. Ik hou altijd van een twist in mijn ontwikkeling, maar deze tijd heeft me zeker meer naar de voorgrond gebracht. In Ponctuation speelde ik bas en dat was alles wat ik hoefde te doen Ik deed er wel wat live- en managementervaring op, maar het belangrijkste wat deze band mij opleverde is mijn ontmoeting met Guillaume Chiasson die onbevangen mee ging in de Blaze-rage en alles op tape zette. Ik heb in veel projecten gespeeld en ze brengen allemaal iets verrijkends met zich mee, maar ik heb gemerkt dat ik het gelukkigst ben als ik iets creëer. Blijf ons volgen voor Bluesmousine!”

Het tweede album, ‘We Are Sunshine’, is onlangs verschenen. We vergelijken het met het eerste album ‘Weatherman’. “’We are Sunshine’ was begin 2020 klaar, maar met al die pandemie ontwikkelingen hebben we besloten om het afgelopen november uit te geven. Net als ‘Weatherman’ bevat het nieuwe en oude nummers en is het opgenomen over een periode van een jaar met veel samenwerkende muzikanten. Het doel was om het verfijnder te maken, nog steeds eclectisch, maar met een strakkere regie en productie, dit keer hadden we de hulp van een producer, Tonio Morin-Vargas. Tot op de dag van vandaag lopen de dingen nooit precies zoals gepland en dat is wat er spannend aan is. Ik moet zeggen dat het meestal een aangename verrassing is. Ik heb het afgelopen jaar aan nieuwe dingen gewerkt en we doen eigenlijk onze eerste sessie in mei voor wat een derde album moet gaan worden.”

‘The Great Escape’ is een showcasefestival waarbij niet alleen het publiek nieuwe muziek kant ontdekken, maar ook festivals, concertorganisatoren, bookingsbureaus en dergelijke. Velluto is enthousiast over de mogelijkheden en hoop op meer. “Verspreid het nieuws zodat we uiteindelijk kunnen spelen voor een publiek dat weet wat we doen!! Ik ben waarschijnlijk niet de beste verkoper van mijn kunst, maar ik vind het echt de moeite waard als een menigte contact maakt met wat we doen terwijl we gewoon onszelf zijn.” Hij besluit met een vooruitblik naar zijn showcase. “Ik denk dat het, net als elke tv-show, aantrekkelijk moet zijn voor het oog en de oren, dus de combinatie met M pour Montreal en Pestacle was een goed begin! Verwacht liedjes over vissen, konijnen, kangoeroes en coyotes en heel veel geel! We vinden het leuk wat we doen en hopen dat de kijkers er ook van zullen genieten!” The Great Escape toont alle showcases op 13 en 14 mei via zijn eigen kanalen. Op festival voor nieuwe muziek is de showcase van The Blaze Velluto Collection te zien op 13 mei.