Loading...
Recensies 2022

Sterk optreden in het Kunstcafé van Krystl

APPELSCHA – Even leek het het verhaal van de kruk te worden bij het optreden van Krystl in het Kunstcafé in Appelscha. Niet de pianokruk waarmee ze haar optreden opende achter de toetsen met ‘Good for me, good for you’, maar de grote kruk die centraal op het podium stond en die al eens hoofdschuddend werd bekeken door mensen uit het publiek die konden inschatten dat ze nooit bij haar pedalen kon komen en ook dat voor elke slok drinken een hele klauterpartij moest worden ondernomen. Mensen die op zijn Louis van Gaals aan het imagineren waren, concludeerden al, dat gaat niet lukken. Het bleek ook tijdens ‘Filed Away’ en inderdaad, de kruk was na dat nummer ook weer op weg naar het archief niet alleen vanwege de onhandigheid, maar ook omdat de zangeres niet de volledige schoonheid in haar zang kon aanspreken door de zittende houding. Een wat hobbelig begin van het optreden, waarbij Krystl zich echter volledig revancheerde met het lekkere uptempo ‘Circles’. Krystl Pullens is de laatste tijd vooral bekend vanuit The Bluebirds. Dit Americana duo, aanvankelijk trio, toerde de afgelopen tijd met veel succes door Nederland met gast Leonie Meijer. Krystl trad echter een decennium geleden ook op de voorgrond als swingende popdiva die met een nummer dat bekendheid genoot door een reclame door het grote publiek werd ontdekt en omarmt. ‘Circles’ was één van haar hits in die dagen en nog steeds een graag geziene gast op haar setlist. In deze jaren kwam ze tot wasdom na eerder in een band te hebben gespeeld en als achtergrondzangeres bij Do de kunst te hebben kunnen afkijken. Haar eerste album ‘Rolling’ verhief haar gelijk naar de adelstand van de Edison winnaars en ook haar tweede album ‘Undefeatable’ werd uitstekend ontvangen. Een stormachtig begin waarna het toch wat stiller werd rondom die verlegen dame uit Santpoort-Noord. ‘Shy’ was ook het volgende nummer, dat Krystl inzette met haar begeleider toetsenist Victor Weigand in pas hun tweede optreden samen. Een nummer over iemand spotten, waarvan je denkt ..wow, maar om dan die stap te zetten. Daarna weer even een greep in de oude doos met een prachtige piano uitvoering van ‘Bubbles’. Zonder kruk had de zangeres inmiddels haar plek helemaal op het podium gevonden en vertelde honderduit, maar toch met een zekere geroutineerdheid en het was duidelijk dat haar verhalen inmiddels oude vrienden waren geworden die ze met overtuiging, maar ook puntig en efficiënt kon vertellen. Over liedjes schrijfsessies in Engeland, verloren liefdes en ook haar avonturen met The Bluebirds kwamen voorbij, zonder spoortje van sleetsheid. Regelmatig leek het alsof verhalen voor het eerst langskwamen. Geloofwaardigheid is een belangrijk kwaliteit in zowel de aankondigingen, als de liedjes zelf, want dan bereik je het publiek pas echt. Prachtig was zo’n nummer over haar liefdesbreuk ‘Who Gave You The Right’. Erg intens gebracht met een indrukwekkende diepgang in haar stem was dit Krystl op haar best. Het was het eerste nummer van een fraai drieluik, waarin ze ook overtuigde in het trage ‘Wish You The Best’ en het nieuwere ‘Turn Over Every Stone’, waarin ze de hoofdrol deelde met het fijne spel van Weigand. De pauze kwam met de poppy meeklapper ‘Wonderful Times’, waarna de draad weer werd opgepak met het rustige verhalende ‘Better’ en het robuustere uptempo ‘Memories’. Na de pauze ook een aantal liedjes die uit de koker van the Bluebirds kwamen. Het vrolijke levensadvies ‘Why Worry’ bijvoorbeeld of het enige Nederlandstalige liedje, het autobiografische ‘Blond en Braaf’ met daar tussen in een mooie Willie Nelson cover. Na het einde werd het wederom prachtig in een fijne setopbouw. Een sterke uitvoering van ‘Golden Days’met een enthousiast meezingend publiek was erg mooi en het rustige maar indringende ‘The Moon Will Guide me Home’ was fantastisch en misschien wel het mooiste nummer van de avond, waarna werd afgesloten met de uptempo meeklapper ‘Fool for You’. Een prachtig geslaagd optreden van Krystl die juist ook in die combinatie van meer popachtige, maar in kleinere versie gebrachte, oudere hits en die fantastische nieuwe Americana-achtige nummers, waarin ze zoveel van haar emotie weet te leggen, thuis voelt. Welke kant ze ook in de toekomst opgaat, met de kracht van haar stem en podiumpersoonlijkheid weet ze vast en zeker te overtuigen.